Dopravní policisté už domlouvají strategii, jak zajistit během prvních dnů letních prázdnin bezpečnost na českých silnicích.

Právě přelomový červno-červencový týden, kdy začíná období školního odpočinku a Česko slaví svátek příchodu věrozvěstů a upálení Jana Husa, vyráží na silnice statisíce řidičů.

Loni na českých silnicích zemřelo během prázdnin 168 lidí, z toho jen v červenci 104. Podobnou bilanci by letos rozhodně nechtěl zažít šéf dopravních policistů Leoš Tržil, který byl hostem středečního on-line rozhovoru serveru IHNED.cz.

Otázky a odpovědi najdete ZDE

Tržil si v diskusi se čtenáři mimo jiné postěžoval i na stav českých silnic. "Česká silniční síť je v žalostném stavu," uvedl v jedné z odpovědí.

A dodal, že například jízda v pravém pruhu nejvytíženější české dálnice D1 mezi Prahou a Brnem je hodně drsným zážitkem. "Je pravdou, že v některých úsecích se běžným vozidlem v pravém jízdním pruhu jet nedá," napsal Tržil.


Jak systém po pěti letech hodnotí sami policisté a jak vnímají jeho nedávnou úpravu, kterou zařídili politici? Proč je v Česku dodržování silničních pravidel považováno za zbytečnost? A proč je nedodržují ani policisté? Jaké akce připravila policie na začátek prázdnin?

Ptali jste se ředitele dopravní policie Leoše Tržila.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Rs.
Bude zlepšení bezpečnosti opět vnímáno optikou lékárniček, pásů a bukařením rychlosti na přehledných úsecích nebo letos budeme překvapeni přítomností policistů v provozu a zaměřením se na opravdu nebezpečné chování jako nesprávné předjíždění a tzv. agresivní způsob jízdy ? Pozn. prevenci tímto rozhovorem "beru", ale asi by to tím skončit nemělo. Jakým způsobem hodláte efekt svých akcí vyhodnotit, přesněji řečeno jak se o tom dozvím ?
Dobrý den všem. Základní činnost je směřována k dohledu nad dopravně zatíženými komunikace, zejména v rizikových dobách, s cílem v případě potřeby usměrňovat a řídit provoz. Patří k tomu i dohled nad dodržováním pravidel siničního provozu s důrazem na chování, které má za následek dopravní nehody, vytváření rizikových situací a podobně. Vývoj situace bude pravidelně vyhodnocován a řešen na pravidelných setkáních s novináři v průběhu prázdnin. Jen si neodpustím poznámku, nejsem přesvědčen, že za vývoj situace o prázdninách může dopravní policie. V prvé řadě je to na řidičích, na vzájemné toleranci a slušnosti.
plk. Tržil
Martin
Dobrý den pane Tržile, chystáte se na dovolenou? A bojíte se silničních kontrol?
Na dovolenou se zatím nechystám, kdo jezdí slušně a chová se slušně tak se kontrol bát nemusí.
plk. Tržil
Jan K.
Dobrý den pane Tržile, mám dotazů hned několik. 1) Proč je policii na silnicích vidět tak málo? A pokud už někde hlídka stojí, jsou to pořád ta stejná "profláknutá" místa. 2) V obcích, zvláště vesnicích na hlavních tazích (např. I/38) se velká část řidičů vozidel nad 3,5 t neobtěžuje sundat nohu z plynu. Hodláte se na toto nějak zaměřit? 3)A co vážení kamionů, proč nevážíme každý (nebo každý x-tý) kamion už na hranicích? Máte nějakou statistiku z náhodných vážení? 4) Chválím Pasaty na dálnici. Ovšem co je podle Vás horší - když někdo jede 180 km/h na dálnici nebo předjíždí ve 130 km/h na silnici I. třídy? 5) Neplánujete společně s BESIPem nějaké nové "reklamy" na smrt? Ty co tu byly, byly dosti slabým odvarem. Navrhuji vzít si příklad z Británie či Irska. Předem děkuji za odpovědi. Pěkný den a hodně štěstí v boji proti pirátům.
1) Česká silniční síť má, včetně místních komunikací a ostatních cca 100 tis. km. Jaký by měl být poměr? Pokud se v podívám do zahraničí, tak policisty rovněž není zdaleka vidět. Co se týká míst, je pravdou, že řada z nich je pravidelných, je nutno ale vzít v úvahu, že ne všude může policista vozidlo zastavit odstavit apod., dále je řada míst, kde dochází pravidelně k rizikovým situacím, kterým chceme zabránit. 2) Měření rychlosti v obcích se provádí a to nejen Policií ČR, ale i městskou či obecní, u řidičů nákladních vozidel navíc i vyhodnocování rychlosti z tachografů. Ideálním řešením je odvedení nákladní dorpavy - výstavby obchvatů, otázka finanční, lze však provoz zklidňovat i úpravami komunikací tak, aby donutily řidiče snížit rychlost a jet daleko pomaleji. Nemusí jít jen o příčné prahy. 3) Vážení kamionů je pravidelně prováděno, děnné je v rámci ČR několik míst, kde je vážení prováděno na mobilních váhách, využití bývalých hraničních přechodů a vážení na hranicích je v řešení. 4) Na tuto odpověď nelze jednoznačně odpovědět, záleží na individuálním vyhodnocení situace a rizikovosti. Je zřejmé, že předjíždění na směrově nedělené komunikaci ve 130 Km/h a ještě v nepřehledném úseku je výrazně vyšší riziko. 5) BESIP připravuje některé kampaně, zaměřené na různé negativní jevy. Co se týká kampaně " Nemyslíš, zaplatíš" je to věcí názoru. Uvidíme.
plk. Tržil
Queryman
Kamiony projíždí obcí 80km/h, aby neztratily hybnost. Jejich brzdná dráha nedává chodcům žádnou šanci. Nejsem pro radar 20 metrů za značkou obce, přesto můj dotaz: co bude dělat policie (zatím se neděje nic) proti tomuto porušování předpisů?
Co pro toto dělá správce komunikace. Jedna věc je represe - měření rychlosti a pokutování, druhá věc je prevence, kdy lze provést stavební úpravy na komunikaci, které znemožní jet vyšší rychlostí, přičem se dosáhne celodenního efektu. Rozhodně nejsem zastáncem měření rychlosti 20 m za cedulí obce, pokud to nevyžaduje situace. Proč jen poolicie ?
plk. Tržil
anonym
Misto buzerovani ridicu za psoslou zarucni lhutu u nejake naplasti v lekarnicce byste se spis meli venovat agresivnim ridicum, kteri nedavaji prednost na prechodech, ohrozuji cyklisty, atd.
Plně s vámi souhlasím. Jsou prováděny cílené akce zaměřené na dodržování pravidel VŠEMI účastníky u přechodů pro chodce. Řešení cyklistů je jednou z částí novel zákona o provozu.
plk. Tržil
Petr
Dobrý den,bude policii na silnicích OPRAVDU vidět? Při několika vašich posledních dopravních akcích jsem projížděl republiku křížem krážem a krom jednou spících policistů v autě na odpočívadle na dálnici a jednou vybírajících dodatkové daně (měření rychlosti na naprosto zbytečném přehledném úseku) nikde nikdo? Jak to s těmi akcemi vlastně opravdu je?
Dopravně bezpečnostní akce jsou vyhlašovány zejména na místní úrovni v rovině územních odborů - dříve okresů, dále na úrovni krajů. Pro letošní prázdniny je vyhlášeno policejním prezidem opatření, které reaguje na rizikové dny v prázdninovém provozu - pátek, sobota, neděle. Nasazení sil a prostředků vychází z možností základních útvarů. Zaměření akce odpovídá i doba jejího průběhu. Součástí akcí je i skrytý dohled v civilních vozidlech, což nejsou jen passaty.
plk. Tržil
Anton
Dobrý den, plánujete také nějakou akci na "vozíčkáře"? Tím nemyslím na zdravotně postižené osoby, ale na řidiče osobních aut s přípojeným vozíkem, na jehož zádi je max. konstrukční rychlost 80 km/h (u některých i 100 km/h) a na dálnici uhání někdy i více než 130 km/h. Vozík za nimi jenom "vlaje" na všechny strany a nejde je předjet. Děkuji za odpověď.
Nejen na vozíčkáře, ale i na přepravu věcí na střešních nosičích, zejména otázka upevnění a zajištění nákladu.
plk. Tržil
cenek
Dobrý den, nedávno proběhla na intenetu anketa, proč většína lidí na D1 jede levým jízdním pruhem. Odpověď byla vždy stejná, pravý je v tak žalostném stavu, že se řidiči bojí o znehodnocení svých aut. mám 2 dotazy: 1. považujete za dostačující, že správa silnic prostě na krajnici postaví dočasnou přenosnou značku nerovnosti vozovky (která mnohdy spadne když trošku zafouká vítr), i když mnohdy silnice není k rpvozu způsobilá? Může policie nějak hodnotit způsobilost vozovky k provozu? 2. pokud pojedu trvale na D1 v nejhorších úsecích v levém pruhu a budu zastaven policií s tím, že dle pravidel se mám držet v pravém a já budu argumentovat tím, že jsem přizpůsobil jízdu povaze a stavu vozovky, jak dopadnu? Děkuji za odpovědi.
Umisťování dopravních značek, zejména nerovnost vozovky, je alibistickým opatřením. Pravdou je, že na opravy vozovek nejsou dostatečné finanční prostředky.Samotnou kapitolou je i otázka vybavení silniční sítě - kvalita dopravního značení - svislé vodorovné, bezpečnostní prvky, svodidla..... Česká silniční síť je v žalostném stavu. Ze strany policie jsou správcům komunikací a silničním správním orgánům předávány podněty na závady ve sjízdnosti, závady v dopravním značení. Ročně to jsou desetitisíce. Nemluvě o specielních kontrolách, které již dřívě proběhly. Vzhledem k tomu, že D1 jezdím pravidelně min. 2x týdně, vím o čem píšete. Je pravdou, že v některých úsecích se běžným vozidelm v pravém jízdním pruhu jet nedá.
plk. Tržil
Lukáš
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, proč stále převládá starý styl policejní práce v dopravě (tzn. postávání u krajnice a namátkové odchyty řidičů, kteří jsou pak trestáni za prošlou lékárničku a chybějící žárovky) a proč se policie aktivněji nevěnuje odchytávání skutečných pirátů v provozu? Děkuji.
Jsem přesvědčen, že zastaralý styl práce se mění, nejde o čárkový systém. Jsem přesvědčen, že nejde jen o samotný "odchyt" pirátů, ale o celý systém řešení problému, včetně vymahatelnosti práva. Z pohledu ředitelství je kladen důraz na hrubé dopravní přestupky, které ohrožují ostatní. Rozhodně to není prošlá lékárnička.
plk. Tržil
Pavel
žil jsem několik let v Německu a Francii a nikde si řidiči nedovolí to, co u nás. Ve většině měst jsou silnice, kde se rychlost nedodržuje. Proč policie autamaticky nepokutuje překročení rychlosti? Nenapomáháte svou shovívavostí tomu, jak to u nás na silnicích vypadá?
Policie na místě nemůže projednávat veškerá porušení rychlosti, ze zákona jsou vyšší limity oznamovány k projednání civilním správním orgánům Městských úřadů a pověřených obcí. Jak se je daří projednávat jiná otázka. jen v letošním roce za 5 měsíců bylo projednáno dopravní policií 55645 překročení rychlosti v obci za 72 805 700,- Kč, dalších 17 795 případů bylo oznámeno správním orgánům.
plk. Tržil
Pavel
Kolik procent z řidičů, kteří v místech automatického měření překročí rychlost alespoň o 10km/h, je zaznamenáno? A kolik procent jich potom skutečně zaplatí pokutu? Děkuji za odpovědi.
Na tuto otázku nejsem schopen odpovědět, většina automatických systémů je v d ikci městské či obecní policie. Ze statistiky, kterou zpracovalo ministerstvo dopravy, za pololetí roku 2009 to bylo jen v Praze 250 000 přestupků, které nebyly projednány.
plk. Tržil
Vaněk
Dobrý den, co můžu jako cyklista dělat, když nějaký nezodpovědný řidič automobilu stojí na cyklostezce, tak že nemohu projet? Mám volat 158 nebo 156? Děkuji
Můžete volat 158, jen otázka co si pod pojmem cyklostezka vysvětlujete. Na stezku pro cyklstyby se vozidlo nemělo dostat, na vyhrazeném jízdním pruhu stát nemůže, jinou věcí je vyznačený koridor pro cyklisty, který ale další legislativní omezení nemá.
plk. Tržil
Pavel
Může policie jednat, pokud někdo na svoji soukromou kameru nahraje dopravní přestupek (např. překročení rychlosti...)? Nebo to zákon zakazuje? Četl jsem o dětech, které filomvali okolí své školy, ale nedočetl jsem se, jestli policie může jejich materiály použít. Díky.
Obecně je jakékoliv pořizování videozznamu jakékoliv osoby v rozporu s občanskými právy, krom výjimek
plk. Tržil
broulik
Jste si jistý, těma vašema slavnejma akcema ??? Zatím kdykoliv byly ty vaši krišoti atd, tak v tyto dny umíralo na silnicích nejvíce lidí !!! Takže k čemu to je ??? Akorát buzerace . A Váš slavnej bodovej systém je taky parádní. Žádna změna k lepšímu se na silnicích za tu dobu neuskutečnila, akorát umírá více a více lidí.... Ukažte mi jedinýho člověka v této DEMOKRATICKÉ republice kterej by chtěl bejt buzerovanej nějakým stupidním bodovým systémem. Jsme v Demokracii, takže zákony by se měly přizpůsobovat většině, nikoliv menšině čítající 50 lidí, který jsou u koryta a schválej cokoliv hlavně když jsou za to peníze...... Je mi ztohoto systému špatně
Nikdo žádného Kryštofa nevyhlásil, ani já nejsem jejich zastáncem. Žádný Kryštof vyhlášen nebyl. Stejně tak nejsem přesvědčen, že jen policie ovlivní situaci na silnicích. Bodový systém není můj, je otázkou zda byl správně nastaven, proto taky dochází k jeho redukci. Co se týká statistik následků při dorpavních nehodách mám asi jiná čísla. V roce 2010 na českých silnicích zahynulo nejmíň lidí od roku 1961.
plk. Tržil
Marcel
Dobrý den, je pěkný, že tvrdíte něco o boji s piráty silnic v silných autech. Já spíše vidím, jak dálniční Passaty staví německé občany, dodávky a Škodovky jedoucí 150 km/h. Dálniční piráti vás poznají na půl kilometru a i z vlastní zkušenosti pochybuju, že systémem Polcam změříte silnější auto, které často brzdí a akceleruje. Kdy konečně přiznáte, že dálniční Passaty jsou akorát mediální bublinou? Jestli nevěříte, napište mi na mail, projedu s Vámi dálnici, aniž bych snížil rychlost pod 200 km/h a uvidíte, že mě žádný Passat nezměří ani nezastaví;)
Nevím zda jde o mediální bublinu a nejsem o tom přesvědčen, za pět měsíců letošního roku řešily 16093 přestupků, uloženo 15 762 100,- Kč pokut, za 1 334 500,- Kč bylo uloženo na kaucích.
plk. Tržil
eman
Jaký máte názor na dení svícení auty? Už se vám rozsvítilo, nebo stále žijete v "osvíceném" bludu?
Nevím co Vám na svícení vadí. Je to běžná praxe v řadě států. Pokud si vzpomenu na anketu ke zrušení svícení, tak to vyznělo přesně na opak.
plk. Tržil
Radek
Co mohu jako ridic delat, kdyz nejaky nezodpovedny cyklista misto stezky pro cyklisty (ktera vede soubezne s komunikaci) pouziva tuto komunikaci - stava se kazdy den na ceste Praha-Sedlec Praha 6
Pokud je tam stezka pro cyklisty, musí ji cyklista užít, jinak se dopouští přestupku. Přenesu k řešení dále. Čas se nachýlil, všem tazatelům děkuji za dotazy a přeji pěkné prázdniny.
plk. Tržil