České stavební firmy se chystají zapojit do výstavby polské dálnice, na které pohořeli Číňané. Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví, připouští, že Poláci už předběžně kontaktovali české stavaře. Předpokládá, že co nejdříve budou o pomoc požádáni oficiálně.

»České firmy, které staví v Polsku, jsou v rámci řešení problematického stavu na polské dálnici A2 oslovovány. Zatím však podle mých informací ke konkrétním krokům ještě nedošlo,« říká Matyáš.

Z právního hlediska ani nemohlo. Jak zjistil týdeník Ekonom, až koncem tohoto týdne vyprší čas pro smírčí jednání mezi Polskem a čínskou firmou Covec.

Polská strana kvůli neplacení subdodavatelům a nedodržování termínů od smlouvy odstoupila a nyní požaduje odškodnění v přepočtu 4,5 miliardy korun.

Společnost Covec předloni ve výběrovém řízení vyhrála, protože slíbila, že dva dálniční úseky v délce necelých 50 kilometrů postaví za 1,3 miliardy zlotých, tedy osm miliard korun. Její nabídka byla o 40 procent nižší, než jsou běžné ceny v Polsku.

Češi si brousí zuby

Právě cena je podle Miloslava Maška, generálního ředitele Svazu podnikatelů ve stavebnictví, největším kamenem úrazu. Podle jeho mínění nezbude polské vládě nic jiného, než počítat s vyššími náklady, než slibovali Číňané. Pokud samozřejmě bude chtít aby dálniční spojení mezi Varšavou a německou hranicí vzniklo do fotbalového mistrovství Evropy, které za rok pořádá Polsko společně s Ukrajinou.

»Jestliže se Poláci rozhodnou dálnici dodělat, budou potřebovat velkou firmu se zkušenostmi a samozřejmě budou muset nabídnout takovou cenu, aby stavaři neprodělali,« míní Mašek.

V úvahu přicházejí především specialisté na stavby silnic, jakými jsou v tuzemsku například Skanska či Eurovia.

Skanska se specializuje na pokládku betonových vozovek nejenom v Česku, ale také na Slovensku a právě i v Polsku.

Eurovia CS, která je součástí největšího stavebního koncernu na světě Vinci, je v tuzemsku jedničkou v oblasti dopravně-inženýrského stavitelství.

Na Slovensku v současné době buduje více než padesátikilometrový úsek dálnice formou PPP projektu a v Polsku dosud získala spíše menší zakázky na opravy vozovek.

»Budou-li Poláci hledat firmu na dostavbu dálnice, určitě se budeme o zakázku ucházet,« řekl týdeníku Ekonom Martin Borovka, předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS.

Satisfakce českým stavařům

Právě rychlost, s jakou bude firma schopna nastoupit do Polska a zahájit práce, bude jistě jedním z kritérií. Polský premiér Donald Tusk řekl, že stavební práce by měly být obnoveny do konce července.

Pokud nebude dálnice hotová do fotbalového šampionátu, který se koná v roce 2012, čeká fanoušky strastiplná jízda po úzkých a ucpaných silnicích.

Poté, co exministr dopravy Vít Bárta hrozil, že na výstavbu silnic v tuzemsku povolá čínské firmy, považuje Matyáš vývoj v Polsku za určitou satisfakci.

»Je to zadostiučinění vůči tuzemskému stavebnictví. A protože v Polsku nyní nastane termínový pres, přijdou čeští stavaři s největší pravděpodobností na řadu,« předpokládá šéf svazu stavebních podnikatelů.

Marcela Honsová


8 miliard korun
Za tolik Číňané slíbili postavit padesát kilometrů polské dálnice.

Rozestavěná dálnice u polské Lyszkowice, kterou opustila čínská firma Covec. Foto: Reuters

Související