Ministr Radek Šmerda musel skončit kvůli tomu, že se vzpíral vůli faktického šéfa VV Víta Bárty. Například tím, že odmítl jeho dopravní superkoncepci. U jeho nástupce nic takového nehrozí.

Resort dopravy totiž ovládne devětadvacetiletý Pavel Dobeš, kterého celým jeho krátkým politickým životem provedl právě Vít Bárta. Důvěřuje mu natolik, že mu svěřil vládu nad stranickou kasou.

„Reálně dnes finance drží dva lidi, Pavel Dobeš a Michal Babák,“ vyjevil Bárta na jaře u sebe v bytě na Kosárkově nábřeží, kde byl jedním ze svých kolegů nahrávaný.

Na téže nahrávce se hovoří i o manipulování stranického účetnictví, převádění zaměstnanců ze strany na vydavatelství, umělém shánění sponzorů. A v podezřelém financování partaje má podle všeho prsty i Dobeš, který, jak si rovněž říkaly špičky VV, o stranických účtech „stejně všechno ví“.

Posledních několik měsíců pro VV řídil a vlastnil Vydavatelství Pražan, které pomocí inzerátů v časopisech Pražan a Věci veřejné finančně pomáhá straně.

Dobeš se osvědčil také jako volební manažer v Praze, kde řídil podzimní komunální kampaň. Za své služby dostal od VV příjemnou trafiku – hlídá zájmy VV v dozorčí radě Českého aeroholdingu, pod který spadají jak aerolinky ČSA, tak Letiště Praha.

Podle odborníků na dopravu není zatím jisté, co lze od nového ministra čekat. S dopravou má dosud nulové zkušenosti. Podobně jako při svém nástupu šéf Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc. Mimochodem i jeho přivedly na místo VV.

Odborníci: Chybí mu zkušenosti

"Sama o sobě to ale nevýhoda být nemusí. Předchozí ministr Gustáv Slamečka přišel také z jiného oboru a jeho vláda na ministerstvu bylo jedno z nejlepších období," říká prorektor ČVUT Petr Moos, který také krátce v čele resortu působil.

Podle Svazu cestujících ve veřejné dopravě Dobeš naopak nebude dobrým ministrem. "Nemá zkušenosti a lehce bude podléhat lobbistickým tlakům," říká prezident svazu Miroslav Vyka.

Na ministra přitom čekají důležité úkoly. Stojí před ním rozšíření mýta na silnicích prvních tříd, restrukturalizace Českých drah nebo otevírání železničního trhu soukromým dopravcům. Bude muset také shánět peníze na rozestavěné dálniční úseky. Pokud by práce na všech měly pokračovat, chybí už nyní desítky miliard korun a vyhlídky nejsou dobré.