Film Jana Eyrová s britskou oscarovou herečkou Judi Denchovou v jedné z rolí otevřel v pátek karlovarský filmový festival a režisér snímku Cary Joji Fukunaga si tohoto "openingu" váží. Už Fukunagův film Sin Nombre – drama odehrávající se v prostředí mexických slumů – vzbudil před dvěma lety v Karlových Varech pozornost.

Podle režiséra řeší Jana Eyrová, stejně jako Sin Nombre, dramatický přerod outsidera v silného jedince. "A oba filmy dýchají temnou atmosférou," říká letos čtyřiatřicetiletý Fukunaga, jehož novinka vstoupí do běžné české distribuce 28. července.

HN: Na zahájení festivalu jste se svěřil, že vás překvapilo takové vyznamenání, jakým je otevření festivalu.

No doopravdy, nejsem nijak slavný, a mám opening festivalu! Nečekal jsem, že zrovna Janu Eyrovou vyberou. Ale je pravda, že jsem netušil ani to, jak moc je knižní Jana Eyrová v Česku populární.

HN: Od mexických slumů, v nichž se odehrával váš debut, se viktoriánská romance dost liší. Jak jste se ke scénáři dostal?

Rozdílné je to jen zdánlivě, oba filmy řeší dramatický přerod outsidera v silného jedince, oba dýchají temnou atmosférou, i v Janě Eyrové je zachyceno neradostné dětství jako určující prvek pro vývoj člověka.

HN: V Kalových Varech má vaše adaptace značný úspěch, především díky výtečnému hereckému obsazení. Dokonce ani britská kritika nešetřila chválou, Miu Wasikowskou označují za jednu z nejlepších Jan Eyrových ve filmové historii.

Já Miu neviděl v Alence v kraji divů od Tima Burtona, vybral jsem si jí v seriálu In Treatment na HBO. Tam jí bylo teprv asi sedmnáct. Má v očích zvláštní jiskru, oheň, život, který nevyprchá, ani když jí obléknete do viktoriánských šatů a nenalíčenou postavíte do kouta jako guvernantku. Má přesně to, co by Jana Eyrová měla mít.

HN: Právě to chválí kritika i v Karlových Varech – že jste dokázal v Janě Eyrové vybudovat nejen sugestivní temnou atmosféru, ale taky docela nový, civilnější výklad hlavní postavy.

Chtěl jsem moderní jazyk, ale tradiční formu. Chtěl jsem, aby moje postavy byly životné, realistické. Jana není ušláplá chudinka, která čeká na romantickou lásku, je to sebevědomá mladá žena, která sice s pokorou příjmá životní úděl, ale která má vlastní plány, ambice. Mia to vystihla skvěle.

HN: Svou roli má i pochmurná atmosféra, velkorysá výprava.

To je trochu paradox. Ten film vypadá jako velkorozpočtové dobové drama, všechny ty kostýmy, panská sídla, starobylé interiéry, vřesoviště a skaliska. Vypadá jako film tak za sto milionů, že? Přitom jsme měli velmi, velmi nízký rozpočet, celou dobu jsem se bál, že to nenatočíme.

HN: Můžete zmínit jeho výši?

To nesmím, ale pokud znáte nezávislý vinařský film Bokovka, mohu vám říct, že Jana Eyrová nestála ani polovinu. (Bokovka měla rozpočet sedmdesát milionů dolarů – poznámka autorky rozhovoru). Šetřili jsme každý cent, jediný dolar nepřišel nazmar.

HN: I zbylé herecké obsazení Jany Eyrové ovšem budí velkou pozornost. Film do Karlových Varů doprovodila Judi Denchová, jedna z nejslavnějších britských hereček, nositelka Oscara. Jaká byla práce s Judi Denchovou?

Měl jsem vůči ní zkraje pochopitelně veliký respekt, myslel jsem, že tu roli prostě zahraje po svém. Překvapilo mě ale, jak důsledně, pečlivě a zodpovědně k roli paní Fairfaxové přistupovala. Judi pořád o něčem diskutuje, řeší i ty nejmenší detaily. Hodiny jsme rozebírali jednotlivé motivy, jednotlivé pohnutky postav. Dlouho jí chci pozvat na večeři a poděkovat. Třeba to konečně vyjde ve Varech.

46. MFFKV, Cary Joji Fukunaga