Komunikace se po čtyřech desetiletích provozu přiblížila maximální hranici životnosti. Každým rokem na nejdůležitější dopravní tepně Česka umírají lidé, zřejmě nejslavnější obětí na D1 se stal v roce 1992 Alexander Dubček. Peníze na modernizaci tuzemské páteřní komunikace ministerstvo nejspíš získá přesunutím evropských peněz původně určených pro dálnici D8, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. První 21 kilometrů dlouhý úsek mezi Prahou a Mirošovicemi se pro motoristy otevřel 12. července 1971.

Dálnice D1

Trasa: Praha-Jihlava-Brno-Vyškov-Lipník nad Bečvou-Ostrava-Polsko

Délka: 377 km, v provozu 340 km (Praha-Hulín, Ostrava-Bohumín), 37 km ve výstavbě či v přípravě (Hulín - Lipník nad Bečvou, Bohumín - hranice s Polskem)

Počátek výstavby: 8. září 1967; dálnice se začala stavět již 2. května 1939, stavbu přerušila válka

 

"Dostali jsme se na konec životnosti D1 ne kapacitou, ale životností povrchu," řekl Ptačinský. Komunikaci proto v nejbližší době čeká modernizace a kompletní výměna povrchu.

Oprava zhruba 160 kilometrů bude podle mluvčího trvat deset let. Dálnice se bude rekonstruovat po částech, po jednotlivých úsecích od sjezdu ke sjezdu. Celková uzavírka není možná kvůli absenci jediné vhodné objízdné trasy po silnici R35 z Hradce Králové do Olomouce.

 

Na dálnici D1 je mnoho omezení rychlostiNejvíce poškozené úseky by podle Ptačinského mohly být opravené do tří let. Existuje pět úseků, u kterých ministerstvo nepředpokládá komplikace se získáním stavebního povolení. U tří z nich se nyní pracuje na stavební dokumentaci, která by na podzim měla být hotová. Se stavebními pracemi by se tak mohlo v ideálním případě začít napřesrok v průběhu léta, doplnil mluvčí.

Na dálnici D1 nechybějí ani bezpečnostní telefonyPeníze na modernizaci dálnice D1 by se podle Martina Nováka z tiskového oddělení ministerstva dopravy měly převést z evropských dotací původně určených pro dálnici D8. Podle Ptačinského je D8 příkladem stavby, která je už mimo kontrolu ministerstva. Proti stavbě v současnosti existuje 18 žalob. Přitom pokud by stát chtěl stavbu dokončit v termínu, aby ji mohl zpětně financovat z evropských peněz, muselo by se s pracemi začít nejpozději v polovině příštího roku.

Po rozpadu federace byla trasa D1 odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníka nad Bečvou. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že se v D1 změní také budovaná D47 spojující Lipník nad Bečvou s Ostravou a polskou hranicí. Celkem tak D1 bude dlouhá 377 km.

 

 

Milníky výstavby dálnic D1 a D2

                                                                    

4. listopadu 1938 - Zahájení výstavby dálnic (úseky zhruba v trase dnešní D1); stavba částečně pokračovala i během války.

1950 - Výstavba dálnice zastavena.

8. září 1967 - Zahájením stavby D1 Spořilov (Praha) - Čestlice bylo obnoveno budování dálnic v zemi.

12. července 1971 - Otevřen první dálniční úsek na území Československa: úsek D1 Praha - Mirošovice (délka 21,3 km).

4. října 1978 - Otevřen první úsek D2 (Brno - Blučina, 11,7 km).

8. listopadu 1980 - Otevřeny úsek D1 Humpolec - Pávov (20,7 km) a úseky D2 Hustopeče - hranice se Slovenskem (26 km); poslední zprovozněné úseky mezi Prahou a Brnem a Bratislavou (z Brna na Slovensko vede dálnice D2).

30. července 1992 - Zprovozněním úseku Tučapy - Vyškov (9,6 km) se D1 prodloužila na dlouho konečných zhruba 230 km.

15. března 1999 - Zahájena první etapa výstavby D47 (nyní D1).

1. prosince 2007 - Otevřena první část D47 mezi Ostravou a Bohumínem (17,2 km).

16. září 2009 - ŘSD otevřelo úsek D1 Mořice-Kojetín, který umožní bez přerušení dojet po D1 z Prahy až do Kroměříže - vznikl doposud nejdelší ucelený úsek dálnice (261 km).

25. listopadu 2009 - Otevřeny dva úseky D47 mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem. D47 se oficiálně přejmenovala na D1. Zprovozněním nových 30 kilometrů se Ostravsko napojilo na celostátní dálniční síť (chybějící část D1 v úseku Kroměříž - Přerov - Lipník nad Bečvou, která by měla být zprovozněna v roce 2014, dočasně nahrazuje úsek R46 Vyškov - Olomouc a část R35 Olomouc - Lipník nad Bečvou).

3. prosince 2010 - Zprovozněn pětikilometrový úsek dálnice D1 z Kroměříže do Hulína na takzvanou Moravskou křižovatku. Současně bylo otevřeno 13,5 kilometru rychlostní silnice R55, čímž získalo krajské město Zlín napojení na dálniční síť.