Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) nedodržel podle ministerstva dopravy dohodu a při sestavování rozpočtových rámců navrhl resortu méně peněz, než kolik jich slíbil při sestavování rozpočtových výhledů.

Podle ministra Pavla Dobeše (VV) bylo v prosinci loňského roku schváleno, že část peněz, o které přišla doprava v letošním roce, dostane příští rok zpátky. Nejen, že nic nedostane, ale musí podle Dobeše škrtat víc než ministři z ODS.

Podle Miroslava Kalouska se musí jak ministr financí, tak ministr dopravy společně podřizovat prioritám vlády, které jsou zároveň odpovědní. "Respektuji skutečnost, že věk i zkušenosti pana ministra Dobeše mu ještě nedovolily tento ústavní mechanismus pochopit," uvedl na adresu devětadvacetiletého ministra dopravy, který je ve vládě krátce.

Reakce Ivana Fuksy

Zásadně odmítám srovnání jednotlivých resortů, jak je v reakci na zveřejnění návrhu rozpočtu uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. Nedostatečně informovanému čtenáři by se z jeho vyjádření mohlo zdát, že MZe se šetření a škrty nedotkly, opak je přitom pravdou. Zdánlivý finanční nárůst (cca 2,2 mld. Kč) v návrhu rozpočtu resortu je způsoben změnou metodiky MF, která přesunula financování programů budování protipovodňových opatření z prostředků Evropské investiční banky do kapitoly MZe. Tyto prostředky byly dříve rozpočtovány v kapitole MF.

Ve skutečnosti je návrh rozpočtu na rok 2012 srovnatelně oproti letošnímu nižší dokonce o 21 procent! Jenom na spolufinancování Programu rozvoje venkova chybí přes 4 mld.Kč. Přitom zajistit spolufinancování, a tím i hladké čerpání z evropských fondů je od počátku mou jasnou prioritou, které globální ekonomická situace jen přidává na významu.

Ministerstvo dopravy nevychází z tohoto srovnání navržených rozpočtů o nic hůře,  šetřit prostě musí všechny resorty. Zároveň platí, že zveřejněná čísla ukazují pouze první podobu návrhu, o němž představitelé jednotlivých resortů budou dále vyjednávat.

Ministr zemědělství Ivan Fuksa (ODS)

Proč se pro resort dopravy počítá s menším objemem peněz, než kolik mu určovaly rozpočtové výhledy, ale nevysvětlil.

Podle Dobeše ministerstvo dopravy neslo zhruba 43 procent všech škrtů už v rámci letošního rozpočtu. Resort tak přišel o 15 miliard korun s tím, že mu deset miliard bude prostřednictvím rozpočtu pro rok 2012 vráceno.

Zemědělství dostane navíc 2 miliardy

Současný rozpočet pro kapitolu dopravy je o třetinu nižší, než kolik mu slibovaly výhledy. Jiné resorty takto razantní snížení financí oproti předchozím kalkulacím nepostihlo, uvedl Dobeš.

"Vidím, že například resort obrany ministra Vondry, který má v návrhu více než dvojnásobný objem financí než já, škrtá pouhých 400 milionů. Úřad zemědělství kolegy Fuksy dokonce posiluje o dvě miliardy, tedy o celých 20 procent. Ministr financí, který tak hlasitě bojuje proti zadlužování a škrtá třetinu rozpočtu dopravě, si pro chod svého úřadu přidává na rok 2012 více než 150 milionů," doplnil Dobeš.

Ministerstvo dopravy má na základě středečního rozhodnutí vlády pro rok 2012 získat 20,8 miliardy korun bez peněz z úvěru Evropské investiční banky. Dalších 37 miliard ze státních peněz pro příští rok získá Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který financuje rozvoj a údržbu komunikací.

Související