Češi zaplatili za přepravní letouny CASA dvakrát tolik co portugalské ministerstvo obrany. V roce 2008 si Portugalci objednali celkem 12 letounů CASA C-295M, za jeden zaplatili 27,1 milionu dolarů (tehdy 418 milionů korun). Česká armáda podepsala smlouvu na nákup čtyř strojů v dubnu 2009 a za jeden dala 875 milionů korun. Napsaly to Lidové noviny s odkazem na prestižní ročenku The Military Balance, kterou vydává londýnský Mezinárodní institut pro strategická studia.

List uvedl, že obrana obchod od začátku prezentovala tak, že tři transportní letadla CASA armáda koupí a jedno vymění za pět svých nepotřebných bitevníků L-159. V takovém případě se cena jednoho českého stroje CASA vyšplhá až na 1,16 miliardy korun.

Nákup čtyř dopravních letadel za 132 milionů eur (kolem 3,5 miliardy korun) byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. Přitom ještě v době, kdy se obchod připravoval, se mluvilo o tom, že nákup měl Česko vyjít na něco přes dvě miliardy korun.

Ministerstvo obrany tvrdí, že porovnávat nákupní ceny stejných letadel u dvou států je komplikované. "Takové srovnání bývá ošidné. Nelze srovnávat pouze samotné letouny, ale do úvahy je třeba vzít úroveň jejich vybavení či školení personálu," řekl deníku mluvčí rezortu Vladimír Lukovský.

Ale zatímco Češi si objednali čtyři přepravní verze pro náklad a vojáky, ke kterým si nechali přimontovat systém pasivní ochrany, jenž nyní navíc nefunguje, portugalská armáda měla daleko větší nároky.

Nelze zjistit, kdo letadla prodražil

Zjistit, jestli cenu vyšrouboval výrobce, firma Omnipol která obchod zprostředkovala, nebo vysocí úředníci ministerstva obrany, je dnes podle deníku nereálné. "Není naším zvykem diskutovat na veřejnosti o věcech komerčního charakteru," řekla deníku Barbara Kracht z evropského koncernu EADS. Také Omnipol, jenž letouny CASA ve Španělsku nejdřív nakoupil a pak je české armádě prodal, se k zakázkám nevyjadřuje.

Ministerstvo obrany v pondělí oznámilo, že kvůli letadlům CASA uplatní vůči Omnipolu sankce plynoucí ze smlouvy. Firma totiž ve stanovené lhůtě neodstranila závady na systému pasivní ochrany letounu.

Do Afghánistánu nemůžou

Letouny CASA jsou nyní na pražském letišti Kbely. Ze čtyř strojů mohou do vzduchu tři, jejich hlavním úkolem je přemostění mezi Prahou a českou vojenskou misí v Kosovu. Do Afghánistánu, kde je chce armáda primárně nasadit, se minimálně do konce roku nedostanou.

Není to první případ, kdy Portugalci nakupovali stejné armádní stroje levněji než Češi. MF Dnes v červenci napsala, že česká armáda nakoupila obrněné transportéry Pandur čtyřikrát dráž než Portugalci, aniž by se výrazně lišily výbavou. Obchod už rok vyšetřuje česko-rakouský policejní tým.