Případ agresivního šoféra Luboše Laciny, jenž vytlačil pomaleji jedoucí vozidlo z dálnice D1, přezkoumá Nejvyšší soud.

Lacina podal dovolání proti verdiktu, podle kterého si odpyká pět let ve vězení.

Mluvčí NS Petr Knötig potvrdil, že soud dovolání obdržel. Rozhodnutí lze očekávat přibližně za tři měsíce, což je průměrná délka dovolacího řízení v trestních věcech.

Středočeský krajský soud a později i Vrchní soud v Praze uznaly Lacinu vinným z pokusu o těžké ublížení na zdraví. Uložily mu také sedmiletý zákaz řízení.

ANKETA
Je trest pro Luboše Lacinu adekvátní?
ANO
335 (88%)
NE
46 (12%)

Mazda, na kterou Lacina svým vozem najel, vyletěla z dálnice, několikrát se přetočila a dopadla na střechu. Řidička a spolujezdec se podle soudu jen zázrakem pouze lehce zranili.

Lacina od počátku tvrdil, že nezvládl řízení. Nechtěl prý osádce vozu ublížit.

Nehoda se stala loni 22. března na 24. kilometru dálnice ve směru na Prahu a zaznamenala ji dálniční kamera.

Šestadvacetiletá žena v mazdě předjížděla kamion. Řidič vozu Škoda Superb, který ji dojel, se ji snažil blikáním a troubením donutit, aby mu uvolnila cestu.

Obscénní gesta před nehodou

Když řidička předjíždění dokončila a zařadila se do pruhu před kamion, Lacina do ní bočně najel a vytlačil ji z dálnice. Předcházela tomu vzájemná neslušná gestikulace.

Mazda vylétla do pole, několikrát se přetočila přes střechu a narazila do stromu. Muž to viděl a následně i přivolal pomoc.

"Pro manévr skutečně nemohlo být jiné vysvětlení, než že to byl akt odplaty," prohlásil letos v květnu při odůvodnění svého rozhodnutí předseda odvolacího senátu Martin Zelenka.

Auto jako zbraň

Vyloučil to, že by se Lacina mohl v tomto případě dopustit řidičské chyby při předjíždění, naopak prý použil auto jako zbraň. Musel přitom vědět, že činem může způsobit posádce mazdy velmi vážná zranění.

Podle znalců jim hrozilo například proražení lebky či těžká poranění vnitřních orgánů.

Lacina se loni v listopadu v soudní síni řidičce i spolujezdci omluvil, nechtěl prý nikomu ublížit. V dovolání podle Knötiga požaduje, aby Nejvyšší soud zrušil verdikt Vrchního soudu v Praze a vrátil mu případ k novému projednání.

Lacinův případ vyvolal velkou pozornost médií i veřejnosti a odstartoval celospolečenskou debatu o agresivitě na silnicích.

Debatu přiživil pozdější případ Aleše Trpišovského. Ten podle policie ve dvou případech předjel na dálnici D1 pomalejší automobily zprava, opět se před ně zařadil a prudce brzdil. Donutil tak řidiče k zastavení.

V jednom případě řidič pomalejšího auta nestačil zabrzdit a havaroval.