Řidiči, kteří potřebují přejet z brněnské dálnice D1 na královéhradeckou D11 mají od pondělního odpoledne větší šanci, že neuvíznou v koloně. Po dvou letech byla zprovozněna nová větev Štěrboholské radiály u Lanového mostu v Praze.

Kapacita frekventované silnice, která v těchto místech dosud nabízela pouze dva pruhy pro každý směr bez odstavného pruhu, se tak zvýšila. Zároveň byly vybudovány sjezdy, které v budoucnu umožní napojení na plánovanou část městkého okruhu.

Nový úsek měří asi 1,2 kilometru a stál i s přípravnými pracemi 1,2 miliardy korun. Součástí stavby jsou podle ředitele Technických služeb Luďka Dostála tři mosty, protihlukové stěny a retenční nádrž, která má sloužit i plánovanému úseku městského okruhu mezi Balabenkou a radiálou.

"Stavba výrazně zlepší propustnost radiály i bezpečnost provozu v daném úseku," řekl náměstek primátora Karel Březina (ČSSD). Podle něj se v těchto místech často tvořily kolony. Nově tak řidiči budou mít v každém směru k dispozici dva klasické jízdní pruhy a odstavný pruh.

"Nová větev radiály ale představuje pouze první fázi stavby. Ve druhé, která by měla začít v příštím roce, bude kompletně zrekonstruována současná komunikace v upravovaném úseku včetně mostů i protihlukových stěn. Po dobu rekonstrukce bude doprava v obou směrech převedena právě na otevřený nový úsek," uvedl Dostál.

Druhá větev Štěrboholské radiály není jedinou dopravní stavbou, kterou Praha letos zprovozní. Podle Březiny bude na konci listopadu otevřena také část Vysočanské radiály.

Radiály jsou dopravní spojky, které vedou paprskovitě směrem z centra města ven. V budoucnu by měly spojit vnitřní a vnější obchvat města.