Dvě pětiny českých zákazníků při nákupech hledí především na cenu, zpravidla při tom navštěvují stejné obchody a utrácejí za stejné značky. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu společnosti Henkel, podle kterého je podíl těchto takzvaných ekonomických zákazníků v Česku vyšší než například v Maďarsku nebo Polsku a naopak nižší než v Německu, Rakousku či Španělsku.

Cena je podle průzkumu rozhodující pro 41 procent českých zákazníků. "Tito zákazníci nakupují levné ekonomické výrobky, ale jsou přístupní i značkovým výrobkům, pokud jsou za akční cenu. Jejich nákupní chování je zvykové, proto nakupují rychle a nakoupí jen to, co naplánovali a co opravdu potřebují," sdělila novinářům Jana Očadlíková ze společnosti Henkel ČR.

V Maďarsku činí podíl těchto ekonomických zákazníků 30,5 procenta a Polsku jen 25 procent. Naproti tomu v Rakousku či Španělsku jich je 46 procent a v Německu 43 procent. Podle Očadlíkové totiž neplatí jednoduchá rovnice, že v zemích s vyššími příjmy obyvatelstva automaticky roste podíl zákazníků, kteří preferují kvalitativní hodnotu před cenou.

"Například v Rakousku je hodně ekonomických zákazníků, což souvisí s konkurencí na tamním trhu. Zákazníci jsou totiž neustále bombardováni agresivními letákovými nabídkami nejnižších cen, tím pádem si na to zvykli a začali reagovat," upozornila.

Zboží v akci tvoří polovinu prodejů

Podle analytika Zdeňka Skály ze společnosti Incoma GfK na akční nabídky obchodníků reaguje také stále více Čechů. "Ještě v roce 2007 se na českém trhu za ´akční cenu´ prodalo 24 procent rychloobrátkového zboží. V první polovině roku 2011 to už je 48 procent, a co je hlavní, tento podíl trvale roste. V tomto případě je to ve financích. Když bychom počítali s podílem na celkovém prodaném objemu, je podíl akčního zboží již výrazně nad 50 procent," komentoval Skála průzkum.

Dalších 38 procent českých zákazníků hledá podle průzkumu společnosti Henkel nejlepší poměr kvality a ceny. "Pro tento typ spotřebitelů je nakupování doslova radost a trochu i rituál. Je pro ně typické, že si nákup detailně plánují, vyhledávají informace o produktech a rádi zkouší novinky. Chtějí udělat dobrý nákup poměrem kvality a ceny výrobků. Právě kvalitu v prodejně nakonec i upřednostňují a jsou ochotni si za ni i připlatit," podotkla Očadlíková.

Zhruba pětina českých zákazníků chce vše potřebné nakoupit především rychle a jednoduše, přičemž cena je téměř nedůležitá. "Kvalita výrobků a přehlednost jejich umístění je pro tyto zákazníky důležitá. Navíc chtějí maximální pohodlí. Obchodníci mohou lehce ztratit jejich důvěru, když u nich nenajdou potřebné a požadované zboží," upozornila Očadlíková. Obchodníci si podle ní tyto zákazníky naopak získají, pokud jim nabídnou vzorky výrobků na vyzkoušení.

Češi vzorem rodinných nákupů

Pro české spotřebitele je podle průzkumu typické, že velmi rádi vyhledávají akční nabídky, které jsou pro ně společně s dostupností a čistotou nejdůležitějšími faktory při výběru prodejny. Za velmi důležité tyto faktory shodně považuje téměř 90 procent zákazníků.

Češi pro pořízení běžných denních nákupů nejčastěji chodí do supermarketů (55 procent) a diskontů (35 procent). Velké nákupy do zásoby pořizují v drtivé většině v hypermarketech (73 procent). Nejvíce Čechů (55 procent) preferuje vyrazit do prodejen několikrát týdně. Denně nakupuje čtvrtina obyvatel.

Průzkum podle Očadlíkové zbořil i jeden mýtus, že v České republice nakupují výrobky denní spotřeby pro domácnost výhradně jen ženy. "U jedné třetiny národa je to záležitost a zodpovědnost i jejich partnerů či rovnou celé rodiny, což je více než v okolních zemích," uvedla Očadlíková. Například v Rakousku realizuje nákupy společně pouze 16 procent populace, v Maďarsku je to 17 procent a v Polsku 20 procent domácností.