Ministr dopravy Pavel Dobeš odkládá stavbu několika dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy. Uvedl to v úterý server Aktuálně.cz. Zpozdit se má například stavba východní části Pražského okruhu.

Podle serveru Dobeš ve čtvrtek předloží kolegům ministrům seznam staveb, na které už nejsou peníze. Spolu s rozpočtem Státního fondu dopravní infrastruktury jim mimo jiné oznámí, že odkládá o dva roky zahájení stavby východní části pražského okruhu z Běchovic k dálnici D1.

O rok má být odložena dostavba posledních čtyř kilometrů na dálnici D11 z Prahy do Hradce Králové, stejný odklad čeká i spojení Zlína s dálnicí D1 po silnici do Otrokovic.

Je to taktika, jak vládu na čtvrtečním jednání přesvědčit, aby dala Dobešovi pro příští rok dvanáct miliard na další nové silnice a na opravu těch současných, píše Aktuálně.cz.

Proti původním střednědobým rozpočtovým plánům má stát příští rok poslat Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o deset miliard korun méně, a to 37 miliard. Ministerstvo dopravy varovalo, že se kvůli tomu významně zúží plán dopravní výstavby.

Přes kritický nedostatek financí bude dopravní rozpočet financovat méně významné stavby, jakými jsou v první řadě rychlostní silnice R7 mezi Žatcem a Chomutovem, anebo dotažení silnice R35 z Liberce na německou hranici u Hrádku nad Nisou, kde na ni ovšem nenavazuje žádná německá silnice, píše server.

Odklady důležitějších staveb typu pražského okruhu mají přesto logiku. Žádná z nich není spolufinancována z evropských dotací, které je třeba vyčerpat do roku 2015. Dopravní rozpočet proto musí v první řadě investovat do silnic a železnic, kde část nákladů uhradí Evropská unie.

Při čerpání z Bruselu přitom hrozí další riziko. "Evropská komise a ministerstvo dopravy provádějí zpětnou kontrolu oprávněnosti výdajů na evropských projektech. Výsledkem těchto kontrol může být odebrání dotace. Tato hrozba je odhadnuta na téměř 20 miliard korun v silničních projektech," varuje Dobešův materiál.

Proto dopravní rozpočet navrhuje zahájit některé železniční stavby, ke kterým Brusel zpravidla nemívá námitky a které je možné dokončit do čtyř let.

Odložené stavby:

Název silnice   úspora (v mil. Kč) odklad do roku rok dokončení stavby
R1 Běchovice-D1 1965 2014 ?
D1 Přerov-Lipník 600 2013 ?
I/49 Malenovice-Otrokovice 459 2013 2013
D11 Osičky-Hradec Králové 403 2013 2016
I/11 Mokré Lazce-Ostrava 300 2013 2015
R35 Opatovice-Ostrov 293 2013 2017
I/56 Ostrava, Prodloužená Místecká 239 ? ?
I/37 Pardubice, průtah 161 ? ?
I/33 Náchod, průtah 100 ? ?
R6 Řevničov, obchvat 50 ? ?
I/9 Česká Lípa, obchvat 35 ? ?
R48 Frýdek-Místek, obchvat 27 ? ?

Zpomalené stavby:

Název silnice           úspora (v mil. Kč) prostaví se rok dokončení stavby
D1 Bohumín- hranice 531 505 2013
I/42 Brno, tunely Dobrovského 430 420 2014
D8 Tunel Radejčín 373 138 2014
I/67 Bohumín, obchvat 161 242 2013

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.