Ani úterní jednání tripartity shodu o rozpočtu, a zejména o rozpočtu ministerstva dopravy nepřineslo.

„Vláda jako celek chápe důležitost dopravní infrastruktury, ale nyní jde o to, jak dosáhnout optimální struktury rozpočtu, aniž bychom narušili celkový rámec rozpočtu,“ řekl po jednání ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek (TOP 09).

Odborový předák Jaroslav Zavadil opět upozornil, že rozpočet stojí na nereálných předpokladech růstu ekonomiky. Ministerstvo financí počítá s růstem HDP tempem 2,5 procenta, jenže jde o červencovou predikci.

Prognózy z poslední doby jsou podstatně pesimističtější. Například Mezinárodní měnový fond dnes snížil odhad růstu ekonomiky na 1,8 procenta.

„Vláda by se teď měla rozhodnout, které investice jsou návratné, což je podle nás investice do dopravy, a které jsou naopak zbytné. Nicméně vypadá to, že vládě se do škrtání moc nechce,“ řekl Pavel Juříček, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy.

Asi jediná dohoda z dnešní tripartity tedy je, že jakmile bude mít ministerstvo financí aktualizované znění predikce, sejde se tripartita znovu a projednala případné krizové scénáře.

„Podle našeho názoru by se mělo postupovat flexibilně a připravit nějaký krizový plán pro případ špatného vývoje,“ dodal Juříček.

Jádrem sporu je tedy nadále především rozpočet ministerstva dopravy. Podle šéfa resortu Pavla Dobeše (VV) mu v rozpočtu chybí minimálně 8,8 miliardy, kterými by spolufinancoval peníze z evropských fondů.

„Bez těchto peněz nebudeme schopní vyčerpat 36 miliard korun z fondů Evropské unie,“ říká ministr dopravy.

Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) na druhou stranu požadavek na navýšení rozpočtu ministerstva dopravy setrvale odmítá. Žádné zbytné výdaje, které by se daly krátit, v rozpočtu nemá, a zbývá tedy navýšení příjmů (daní) nebo navýšení deficitu, což si vláda v současné situaci nemůže dovolit.

A přes navýšení příjmů příjmů cesta zřejmě nepovede, protože Kalouskův dřívější návrh na sjednocení sazeb DPH na 19 procentech odmítají VV, a Kalousek zase nehodlá připustit nápad VV na zvýšení sazby daně z příjmu právnických osob o jeden procentní bod nebo zavedení progresivního zdanění.

Navýšení objemu peněz na dopravu přitom podporují praktiky všichni. Podle odborářů způsobí podfinancování dopravy zvýšení nezaměstnanosti a podle zaměstnavatelů hrozí zpomalení ekonomiky.

Opatrnou podporu má ministr Dobeš i ze strany ministra průmyslu a obchodu Martina Kocourka (ODS). Ten totiž mimo jiné musí realizovat strategii konkurenceschopnosti, kterou připravila Národní ekonomická rada vlády (NERV).

Tento dokument jasně říká, že poloha Česka ve středu Evropy je pro byznys ideální, ale pouze za předpokladu, že budeme mít kvalitní dopravní infrastrukturu.

„Na druhou stranu tuto strategii musíme naplnit do roku 2020. Teď ale čelíme závazku vlády, že budeme mít stabilní a dlouhodobě udržitelné veřejné finance,“ řekl HN Kocourek.