Česká televize by se mohla pod nově zvoleným generálním ředitelem Petrem Dvořákem docela výrazně změnit. Tedy, pokud Dvořák dodrží své sliby. A není jich málo.

Speciální televizní kanál pro děti, snad s názvem ČT3, kvalitnější původní pořady na ČT1, podobné těm, které v poslední době produkují komerční televize a možná méně drahých sportovních přenosů na ČT4. To jsou ty hlavní.

Petr Dvořák (47) byl od počátku velkým favoritem. Ze všech kandidátů měl zdaleka nejvíc zkušeností v televizní branži.

Sedm let, od roku 2003 do roku 2010, vedl nejsledovanější komerční televizi v zemi, TV Nova. A jako nástupce Vladimíra Železného byl odborníky hodnocen jako poměrně úspěšný televizní manažer, byť za jeho éry pozice Novy poněkud zeslábla.

Manažerem je Dvořák už 18 let. V devadesátých letech spoluzakládal PR agenturu B. I. G, od roku 1993 začal spolupracovat se skupinou PPF. Působil v České pojišťovně, zasedal i v představenstvu fotbalové Slavie před jejím prodejem britské skupině Enic.

Jeho velké šance naznačil už výběr finálové pětice. Ze všech 32 kandidátů měl tehdy Dvořák největší podporu radních, kteří mu dali hned 12 z 15 hlasů.

Na druhou stranu, mnozí odborníci a některé tváře ČT mají z Dvořáka jisté obavy. Především z toho, že se bude tlačit veřejnoprávní televizi k větší a komerčnější zábavě, například ve zpravodajství.

Například respektovaný mediální expert Milan Šmíd o Dvořákovi krátce před volbou napsal: „Z hlediska zkušeností s řízením televize jednička s nadějí na to, že dokáže rozklíčovat problém efektivnosti provozních nákladů; mám s ním však jeden problém, schází mi u něj kulturní dimenze, tj. zda by měl "čuch" na to, co by ČT jako veřejnou službu měla poskytovat veřejnosti v nemateriální duchovní sféře.“

Sám Dvořák taková podezření sice během kampaně ničím nepotvrzoval, ale ani nevyvracel.

V rozhovorech a ve svém projektu uváděl, že chce zkvalitnít především program ČT1, který dlouhodobě ztrácí diváky. „Jednička“ by podle něj měla ukazovat „to nejlepší, co má k dispozici“.

Jednou z prvních věcí, které chce Dvořák provést je programový audit. V on-line rozhovoru pro IHNED.cz Dvořák odpověděl na otázku, jaké pořady by zrušil takto: „Nechci teď uvádět konkrétní jména pořadů, rozhodnutí musí padnout až po důkladné diskuzi s programovými pracovníky televize. V případě, že budu zvolen, určitě budu chtít informace o všech pořadech, které ČT buď už vysílá nebo do vysílání připravuje, jak naplňují veřejnou službu, jak jsou kvalitní, kolik stojí jejich výroba, kdy jsou vysílány. To bude potom sloužit k rozhodnutí, které z nich budou pokračovat a které ne.“

A Dvořák také upozornil na hrubý pokles diváků hlavní zpravodajské relace Události. Jak přesně by sledovanost hlavních zpráv ČT napravit konkrétně neuvedl. Zveřejnil jen obecnější formulace typu: „návrat k fundovaně zpracovaným politickým, společenským, ekonomickým a zahraničním tématům“.

Jestli to bude znamenat odlehčení zpráv ve stylu Novy nebo Primy se v tuto chvíli nedá odhadnout.

Česká televize má ale ještě jeden mnohem palčivější problém, finance. Přesněji řečeno jejich zvyšující se nedostatek a především to, že se o peněžních tocích mezi ČT a různými produkčními skupinami mnoho neví.

Odcházející ředitel Jiří Janeček odmítal prozradit, kolik stojí výroba jednotlivých pořadů dokonce i samotným televizním radním, natož veřejnosti, která ČT platí. Dvořák dal slib, že tento stav změní.

Související