Kontroverzní umělec Roman Týc vytvořil obrazy z popela zesnulých. Dnes večer je vystaví v galerii Dvorak Sec Contemporary v Praze.

Tvrdí, že v krematoriích vznikají přebytky, tedy popel zesnulých, který končí často bez piety na skládkách. Chce tak otevřít diskusi o pokřiveném vztahu současné společnosti ke smrti.

Za galerii o tom informovala Diana Mužíková, která zároveň varovala před mediální a právní dezinterpretací.

Osvobození z urny

Autor je veřejnosti znám jako spoluautor atomového výbuchu na druhém kanálu České televize či upravených semaforů v metropoli. Instalaci nazval Grave Robber neboli Vykradač hrobů.

Ještě před večerní vernisáží vydalo vedení galerie oficiální stanovisko. Velmi prý zvažovali, zda je vhodné prezentovat tento projekt v galerii, nakonec se rozhodli, že ano.

Týcovo dílo hájí: "To, co udělal, je poctivá a bolestná umělecká zpověď o době, ve které žijeme. Smrt byla vyloučena z dobré společnosti, jako bychom se za ni styděli, jako by byla něco nepatřičného."

Vystavené obrazy jsou neprodejné a galerie umělci navrhla, aby byl popel zesnulých po skončení výstavy s veškerou pietou rozprášen na důstojném místě.

"Když Vám v šesti letech zemře matka, vy ji vnímáte jako dvoukilovou plechovou urnu a zbytek života její podobu znáte jen z fotografie, tak jako dítě věříte, že existuje způsob, jak ji z té plechovky osvobodíte... a nejen ji," okomentoval expozici sám autor.

V zahraničí úspěch, doma vězení

Nejznámější akcí Romana Týce (1974) je projekt Semafory (2007), ve kterém autor na 50 semaforech pro chodce po celé Praze nahradil čočky se statickými panáčky za panáčky v akci - sedícího, ukřižovaného, čurajícího, odpočívajícího či s flaškou.

Za projekt získal první cenu na vídeňském festivalu Sidewalk cinema, naproti tomu v České republice byl Týc za projekt odsouzen k trestu odnětí svobody ve výši jednoho měsíce a momentálně čeká na rozhodnutí k nástupu trestu do vězení.