S tužkou v ruce vypočítává šéf Českých drah Petr Žaluda náklady vlaku mezi Prahou a Ostravou u nich i u konkurence. A vychází mu, že RegioJet Radima Jančury musí mít náklady vyšší, a nezdá se mu, že by nyní mohl vydělávat. Tvrdí dokonce, že by mohl RegioJet zkrachovat.

"Má stejné lokomotivy jako my, navíc má dvě na čtyři vagony, my máme jednu. Má stejné vagony, menší kapacitu, dotované jídlo a říká, jak mu to skvěle vydělává. A když my zlevníme na jeho ceny, tak říká, že musíme prodělávat,“ diví se Žaluda.

"Před osmi lety tu byl taky takový podnikatel, kterého všichni milovali. Byl nejlepší a zůstaly jen velké dluhy a letadla," odkazuje na příběh podnikatele v cestovním ruchu Václava Fischera.

Radim Jančura odmítá, že by se mohl dostat do problémů kvůli svým nákladům. "My zkrachujeme, ale bude to vinou Žaludy,“ tvrdí. "Je nám to ale jedno, dráhy o dvacet až třicet procent podstřelily naše ceny a my se samozřejmě pak budeme soudit.“

RegioJet přitom minulý týden oznámil, že již v prvním týdnu dosáhl zisku, to ale ještě nebyly započítány leasingové splátky vlaků. Jak to bude dlouhodobě, je ale otázka. Dokonce i oznamované vyprodané spoje měly volná místa. RegioJet pro jistotu vozí vagon navíc pro cestující, kteří nastoupí bez předem zakoupené jízdenky.

Projekt RegioJetu podle Jančury počítal s tím, že s cenami srovnatelnými s nabídkou drah přilákají díky lepšímu servisu více cestujících a obsazenost bude dosahovat ziskové hranice devadesáti procent.

Jenže když dráhy na trase zlevnily, RegioJet začíná být riskantním projektem. "Už počítání s devadesátiprocentní obsazeností byl ekonomický hazard, teď nemůžeme zlevnit a obsazovat vlaky na 120 procent,“ říká Jančura. Nyní čeká, zda se antimonopolní úřad ozve sám. Jinak plánuje podat žalobu.

Čtěte v úterý v Hospodářských novinách