Komunikační sítě pro chytré mobilní telefony BlackBerry po čtyřech dnech výpadků opět fungují.

Jejich výrobce, kanadská společnost Research in Motion (RIM), ale zatím není schopen vysvětlit, co přesně tak rozsáhlé problémy způsobilo.

Mobilní operátoři zvažují, že kanadské firmě předloží účet za kompenzace, které se chystají vyplácet svým klientům.

"Zkoumáme, jaké máme z hlediska kompenzace možnosti," řekl podle agentury Reuters mluvčí britského mobilního operátora Vodafone. Zda podnik tyto náklady předloží výrobci BlackBerry k proplacení, nechtěl mluvčí spekulovat.

Analytici jsou ale přesvědčeni, že o tom není žádných pochyb, i když RIM uvedl, že o kompenzacích s operátory zatím nehovořil.

V USA stále problémy

Ředitel kanadského podniku Mike Lazaridis na tiskové konferenci v Torontu upřesnil, že bez problémů by měly být služby v Evropě, na Blízkém východě, v Africe i v Indii. V severní i Latinské Americe to jde pomaleji, ale i tam už služby podle něj fungují.

Lazaridis, který řídí RIM spolu s Jimem Balsilliem, se od pondělí na veřejnosti neukázal. K otázce kompenzace za přerušení služeb se ani jeden z nich nechtěl vyjadřovat. Balsillie pouze řekl, že to zatím nebyla jejich priorita. Firma se prý snažila co nejrychleji obnovit služby. "Teď se na to ale zaměříme," řekl k otázce kompenzace.

Španělská Telefónica na svých internetových stránkách uvedla, že své klienty za výpadek služeb odškodní, což jí nařizuje španělský zákon. Jak se firma vypořádá s výrobcem BlackBerry, ale není jasné.

BlackBerry poskytuje světově nejrozšířenější služby mobilního e-mailu. S výpadky služeb se od začátku týdne potýkali klienti postupně na všech kontinentech, počínaje Evropou, přes Asii, Austrálii, Latinskou Ameriku až po Spojené státy a Kanadu.

Problémy od pondělí

Experti se shodují, že výpadek služeb, který sítě pro BlackBerry zasáhl, pověsti kanadské firmy citelně uškodí. RIM se už nějaký čas potýká i s dalšími problémy, které se týkají vytrvalé ztráty tržního podílu v segmentu chytrých telefonů. Firma nedokáže držet krok s konkurencí, kterou představuje hlavně společnost Apple se svým telefonem iPhone a počítačovým tabletem iPad.

Poruchy v sítích BlackBerry začaly v pondělí, kdy v Evropě selhala jedna z klíčových ústředen. Výpadky se potom kaskádovitě přenesly do Asie a ostatních oblastí světa. Přestože základní problém byl odstraněn, určitou dobu zřejmě potrvá, než datovými centry projde množství zpráv, které se v sítích nahromadily v době výpadku.

 

"My nevíme, proč ta ústředna selhala zrovna tak, jak selhala," podotkl Lazaridis. Současný výpadek je podle něj největší, s jakým se podnik kdy setkal. I když přesná příčina ještě není známa, nejpravděpodobnější je hardwarový problém.

Výpadek v nejhorší dobu

Nynější problémy podle expertů mohou ještě víc ohrozit reputaci firmy zejména na klíčových trzích v rozvojových zemích, kde firma oslovuje mladé uživatele mobilních telefonů. Výpadky přišly v době, kdy konkurenční Apple uvádí na trh vylepšenou verzi svého úspěšného telefonu iPhone 4.

Research in Motion se nyní potýká s ostrou konkurencí přístrojů iPhone a dalších smartphonů, hlavně těch, co fungují na platformě Android od další americké společnosti Google. Minulý týden se objevily spekulace, že RIM je na prodej. Někteří investoři pod vlivem horších hospodářských výsledků pak volají po rozdělení firmy, jejím prodeji nebo změně managementu.