Apple se vždy od konkurence lišil svým přístupem k vývoji, což se odrazilo i na designu jeho produktů. Zatímco další výrobci se z obav před konkurencí opatrně řídili přáním zákazníků, kteří popisovali, co by si přáli na základě toho, co již používali, Apple neměl co ztratit a vsadil na revoluci. Když nemohl obsadit trh stávající, vytvořil si trh nový.

Avšak design u Applu není pouze o krásném produktu, ale o použitelném zařízení plnící svůj hlavní účel bez dalších zbytečností. Aneb jak řekl Saint-Exupéry – dokonalé je to, z čeho již není co ubrat.

Vše započalo poté, co mladý produktový designer Johnatan Ive v roce 1996 vstoupil do firmy Apple. V době, kdy firma jako taková stála na pokraji svého zániku a počítače představovaly nevzhledné šedé krabice se spoustou drátů, přišel v roce 1998 Apple s revolucí – zaoblený barevný počítač Apple iMac integrovaný s obrazovkou – a nastartoval svůj dosud nedostižený náskok díky designu.

Následoval Apple iPod – revoluční hudební přehrávač, který v roce 2001 prorazil s jednoduchým ovládáním, jež se pro něj stalo typickým. 2007, Apple iPhone – první smartphone bez klávesnice a s použitelným dotykovým displejem. A 2010 – revoluční dotykový tablet Apple iPad.

Všechny tyto produkty svým úspěchem lámaly rekordy a prodeje. A všechny spojuje až skandálně primitivní design zaměřený nikoliv na funkce, ale na použitelnost a "user experience". A paradoxně je to právě perfektní design, který učiní produkt použitelným (např. lépe se drží), levnějším na výrobu (je jednoduchý a promyšlený), kvalitním (viz MacBook vyřezaný z jednoho kusu hliníku) a především sociálním – produkt, který nevzbuzuje pozitivní emoce a lidé se s ním neradi ukazují, je dnes na tomto trhu odsouzen k zániku.

Do budoucna se však nic nemění. Dokud bude tzv. “dvojka” Applu Johnatan Ive spolupracovat na nových produktech, Apple bude pokračovat po své osvědčené dráze nedostižného inovátora a minimalisty.

I přesto, že Jobsův vytrvalý perfekcionismus typu “to tam prostě nebude!” často sám o sobě posunul produkty o krok dál (např. když rozhodl o ukončení vkládání disketových mechanik), jeho vizionářský odkaz, filozofie a odvážná rozhodnutí budou ještě nadlouho zakořeněny ve všem, s čím nás Apple ještě překvapí.

A otázka na závěr: víte, proč Apple jako první začal dělat sluchátka s bílým kabelem?

Jakub Krčmář, grafik a webdesigner

Související