Protikorupční policie zřídila speciální tým kvůli prozkoumání okolností, za nichž přešla v letech 2002 a 2003 Škoda Holding do rukou investorů skrytých za skupinou Appian.

Detektivové budou podle mluvčího policejního prezidia Jaroslava Ibeheje úzce spolupracovat s Finančním analytickým útvarem (FAÚ) ministerstva financí.

Z dokumentů zveřejněných deníkem Mladá fronta Dnes (MfD) vyplývá, že v některých firmách, přes které tekly prostředky na nákup Škody, figurovali i tehdejší manažeři Škody v čele s Martinem Romanem.

Obchod byl tehdy financován z prostředků původně pocházejících z Mostecké uhelné společnosti (MUS). Česká policie se dosud zabývala především okolnostmi, za nichž byla z peněz pocházejících z Mostecké uhelné koupena sama MUS. Nyní se rozhodla rozšířit vyšetřování také na průběh privatizace Škody i na to, kdo ji nakonec ovládl. Obě kauzy totiž spolu podle deníku souvisí.

Mezi firmami, které v komplikované majetkové struktuře kolem Škody figurovaly, jsou podle dokumentů i subjekty spojené se čtveřicí manažerů Škody. Jedná se například o The California Trust, který jako své takzvané beneficienty (příjemce profitu) uváděl manažery Romana, Tomáše Krska, Michala Koreckého a Jiřího Zapletala. Ti to popírají a platnost dokumentů, které vypluly na povrch při vyšetřování ve Švýcarsku, zpochybňují.

Bývalý generální ředitel ČEZ Roman nejprve vazby na společnosti popíral, pro pondělní vydání HN však poprvé připustil své angažmá ve firmách napojených na skupinu Appian Machinery (Netherlands) B.V., která byla v roce 2006 zapsána do rejstříku jako oficiální majitel plzeňské Škody.

Roman měl konkrétně vztah k firmám Artwick Investments z Britských Panenských ostrovů a The California Trust z Kajmanských ostrovů, které byly podle dokumentů zveřejněných MfD podílníky Appianu.

Roman, který v září v čele ČEZ po sedmi letech skončil a stal se novým předsedou dozorčí rady společnosti, HN napsal, že sice vazby na společnosti měl, nicméně je opustil ještě před nástupem do ČEZ. Podle něj však tyto firmy neměly žádný vlastnický ani ovládající vztah ke Škodě.

Konflikt zájmu prověřuje i ČEZ

Jakákoli účast ve struktuře kolem Škody by byla podle médií v případě Romana problematická. Jako ředitel ČEZ by byl ve střetu zájmů. Škoda totiž získala v posledních pěti letech od ČEZ a její dceřiné firmy Škoda Praha Invest zakázky na opravu uhelných elektráren v mnohamiliardových sumách. Další miliardy získala dopravní část Škody v zakázkách od státních Českých drah, kde byl Roman několik let členem dozorčí rady.

Skupina ČEZ podle svého mluvčího Ladislava Kříže prošetří všechny zakázky, které v minulosti získala plzeňská Škoda, aby zjistila, zda bývalý generální ředitel nebyl u některé z nich v konfliktu zájmů. Společnost tím chce objasnit Romanovo působení v čele ČEZ a vyhovět také ministrovi financí Miroslavu Kalouskovi, který energetickou firmu požádal o prověření možného konfliktu zájmů.

Ministerstvo financí je totiž se zhruba 70 procenty hlavním akcionářem společnosti ČEZ.