Pražský tunel Blanka bude proti původním plánům dražší nejméně o osm miliard. Město zaplatí minimálně 36 miliard korun, řekl po úterním jednání rady primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Radní pro stavbu stanovili finanční strop 36,98 miliardy korun, částka ale obsahuje miliardovou rozpočtovou rezervu. Minulé vedení města tvrdilo, že tunel bude stát 28 miliard korun.

Radní v úterý také rozhodli, že tunelový komplex bude zprovozněn nejpozději v dubnu 2014. Projednali i analýzy, které si město v minulých měsících zadalo.

"Je to poprvé, kdy je dohodnuta stropová cena. Nemůže být navyšována bez vědomí a přímého souhlasu primátora nebo prvního náměstka a rady," řekl Svoboda.

Město původně uvádělo, že za tunel zaplatí 28 miliard korun. Nové vedení radnice po svém nástupu zjistilo, že tunel má stát více než 38 miliard. Politici poté slíbili, že se pokusí dohodnout snížení ceny.

Miliardová úspora

Podle náměstka primátora Karla Březiny (ČSSD) se podařilo nalézt úspory u dodavatelů stavby i v jejím zadání. Nevznikne proto takzvaný baldachýn na Letné, výtvarné ztvárnění výdechů z tunelu a zakryt nebude úsek od nového Trojského mostu po most Barikádníků. Praha tak celkem zaplatí méně o 1,15 miliardy.

Březina dodal, že původně uváděná cena nepočítala s valorizací a byla stanovena podle tehdy platné DPH. "Selhala otevřenost radnice vůči veřejnosti ale i otevřenost uvnitř radnice.

Rada se zabývala Blankou ve chvílích propadu, ale ne na pravidelných jednáních," poznamenal Březina na otázku, proč tehdejší vedení stále opakovalo jako konečnou cenu 28 miliard korun a proč snížení ceny dohodla až současná koalice.

Radní sestavili společnou skupinu, která se bude stavbou pravidelně zabývat. Za úkol má připravit podpis smluvních dodatků, ve kterých budou zohledněny dohody o snížení ceny i o termínu dokončení.

Stavba tunelového komplexu začala již v roce 2007, délka severozápadní části městského okruhu bude téměř 6,4 kilometru. Doplní tak již provozovaných 17 kilometrů okruhu.

Náklady na stavbu: (Částky jsou uvedeny v miliardách korun a s DPH)

  Náklady celkem podle smluv: Dodatečné náklady: Současná cena celkem:
Stavební část: 21,223 4,585 25,808
Technologická část: 4,202 0,561 4,763
Inženýrská a projektová činnost: 0,675 0,271 0,946
Geolog. a archeologický průzkum: 0,534 0,124 0,658
Geotechnický monitoring: 0,113 0,045 0,158
Výkup pozemků: 0,253 0,047 0,3
Rozpočtová rezerva: 2 - 1 1
Valorizace: 0 3,347 3,347
Celkem: 29 7,98 36,98

Budování od počátku provází množství problémů. Během ražby se tunel třikrát propadl a Metrostav kvůli nehodám dostal od báňského úřadu několik pokut. Místní obyvatelé si také často stěžovali na hluk nebo prašnost ze stavby.

Kudy vede tunel Blankablanka

Pro zvětšení obrázku na něj klikněte.

Související