Ministerstvo kultury nesouhlasí s případným odsunem brněnského železničního nádraží z historického jádra města. Jde o další komplikaci v přípravách projektu za 20 miliard korun, který dosud nemá ani územní povolení.

Ministerstvo kultury, pod které spadají čeští památkáři, svůj nesouhlasný postoj projevilo v připomínkách k novému územnímu plánu. Brněnští politici chtějí s ministerstvem jednat. Jinak riskují, že územní plán v budoucnu zruší soud. Uvedla to v pondělním brněnském vydání Mladá fronta Dnes.

Ministerstvu se nelíbí hlavně to, že Brno prosazuje jen odsunutou polohu. Dopravní uzel není na svém původním místě zakreslený ani v jedné ze tří variant konceptu územního plánu.

"Brno tím pádem dostatečně neprověřuje všechny budoucí možnosti. A nezohledňuje ani současné dopravní tendence vyspělejších západoevropských zemí, které se snaží zachovat vlaková nádraží jako ekologický způsob dopravy v blízkosti historických center," řekl podle MfD mluvčí ministerstva kultury Jan Cieslar.

Opravu nádraží v jeho nynější podobě prosazují památkáři také kvůli zachování tradiční podoby města. Nádraží v centru je podle ministerstva například v Poděbradech, Ústí nad Labem a řadě zahraničních velkoměst - například Berlíně, Paříži a Lyonu.

Magistrát: Výtkami se budeme zabývat

Brněnský magistrát sice s názorem ministerstva nesouhlasí, ale přesto jej bere vážně a bude se výtkami zabývat. "Kdybychom na názor památkářů nebrali ohled, může se stát, že kvůli tomu někdy v budoucnu soud tento územní plán zruší," cituje MfD primátorova náměstka Ladislava Macka (ČSSD).

Odsun nádraží z centra dlouhodobě kritizují občanští aktivisté a někteří dopravní experti. Podle nich se brněnské nádraží dá modernizovat a rozšířit ve stávající poloze. Vedení města dlouhodobě prosazuje odsunutou polohu nádraží a do příprav a souvisejících staveb už investovalo přes miliardu korun. Peníze na stavbu ale zatím chybí, stejně jako většina potřebných územně plánovacích dokumentů a povolení.