Další svědek potvrdil, že stavbaři chybovali při rekonstrukci mostu ve Studénce na Novojičínsku. Přelíčení s viníky železničního neštěstí, při kterém zahynulo 8 lidí, pokračovalo po čtyřech měsících.

Před soudem v Ostravě vypovídal vedoucí výroby hlavního dodavatele, Ostravských dopravních staveb, Jiří Moroň. Svědky vyslechne senát také v úterý.

Moroň připustil, že z dnešního pohledu byla projektová dokumentace navržená pro stavbu mostu jako neproveditelná. Uvedl také, že firma porušila smlouvu, když značně překročila maximálně povolený limit prací zadaných subdodavatelům.

Manažer na stavbě prováděl namátkové kontroly. Zajímal se především o dodržování harmonogramu a průběh prací.

Prohlásil také, že den před nehodou zjistil problém s pojízdnými vozíky, které podpíraly konstrukci mostu. "Zablokovaly se posuvné vozíky a obrušovala se kolečka," uvedl.

Jde o jednu z příčin nehody

Zástupci společnosti Bögl a Krýsl ho však měli ubezpečit, že jde o běžnou záležitost. A ani on tomu nevěnoval pozornost. Právě tato porucha ale byla podle výsledků policejního vyšetřování jednou z příčin zřícení mostu.

Po pádu opravovaného mostu narazil 8. srpna 2008 do jeho trosek mezinárodní rychlík. Na místě zahynulo šest osob, další dva lidé podlehli zraněním v nemocnici. Zranění utrpělo 95 cestujících, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

Soudní líčení novojičínského okresního soudu probíhá od 20. června z kapacitních důvodů v Ostravě. Znalci během procesu upozornili na řadu pochybení stavařů, a to především na použití nevhodných nosníků a nedostatečnou dokumentaci.

Deset obžalovaných z obecného ohrožení se hájí převážně tím, že České dráhy nedodržely potřebná bezpečnostní opatření.

Mezi obžalované patří tři pracovníci generálního dodavatele, pět zaměstnanců firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a jeden spolupracovník subdodavatele.

Co už u soudu zaznělo

Jiří Studnička, soudní znalec v oboru stavebnictví: "Vznikla labilní konstrukce, jako když si na židli dáte ještě štokrle, takové to bylo celé vratké."

Petr Janouškovec, který podle obžaloby za ODS (Ostravské dopravní stavby) za stavbu jako vrchní stavbyvedoucí odpovídal: "S obžalobou nesouhlasím, stavbu jsem neřídil. Dohlížel jsem ve firmě na jednotlivé stavbyvedoucí, jednal jsem s investory, řešil ekonomické záležitosti, jezdil na kontrolní dny, ale nikdy jsem neřídil přímou činnost na stavbě."

Lukáš Stoček, advokát Ladislava Novického, který stavbu kontroloval jako pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje: "Na lavici obžalovaných mělo usednout více lidí. A také z řad zástupců Moravskoslezského kraje. Mému klientovi je kladeno za vinu, že neinformoval nadřízené. To se ale stalo přímo na stavbě."

Kazimierz Litvin, otec 23leté polské dívky, která po nehodě zemřela: "Budeme se ale snažit, abychom se dozvěděli pravdu."

Lenka Fierlová, matka jedné z obětí: "Byl to šlendrián prvního stupně. Zemřelo osm lidí a mezi nimi i náš milovaný syn. Musí být potrestáni."

Jan Bulušek, 21letý mladík, který přišel o obě nohy: "S hroznými vzpomínkami nemám problém, nic si z nehody nepamatuju."

Naďa Tomčíková, která ve vlaku cestovala a po nehodě pomáhala zraněným: "Myslela jsem si, že na to dokážu zapomenout snadněji a rychleji. Zatím to ale nejde. Vrací se to. Dneska mi je úplně stejně jako před třemi lety. Není to tak strašné, jako když jsem v noci nemohla spát a pořád jsem viděla, jak se řítí vlak, ale v té hlavě to je."

Jiří Šindelář, strojvedoucí havarovaného vlaku: "Ve chvíli, kdy jsem se ve vlaku řítil vstříc padajícímu mostu, nevěřil jsem, že to přežiju. To snad ani není možné, že jsem měl takové štěstí. Vzpomínat na to je velice nepříjemné, zvláště teď, kdy si člověk po třech letech vzpomínky obnovuje."

Jiří Vlach, projektant, který měl na starost projekt výsunu, betonáže a zásunu mostu: "Myslím si, že pád zavinilo více věcí."
Miroslav Kovalík, ředitel ostravské pobočky firmy Bögl a Krýsl: "Necítím se vinen. K nehodě nedošlo v souvislosti s mým jednáním. Příčinou byla jízda vlaku bez omezujících podmínek. Odpovědnost by měl nést někdo jiný."

Zdeněk Malý, vedoucí technického úseku společnosti Bögl a Krýsl: "Železniční neštěstí považuji za osobní i profesní tragédii. Hlavní příčinu tragických následků přičítám Českým drahám. Nezajistily bezpečný provoz vlaků. Osobně jsem svým jednáním pád mostu nezavinil a ani jsem mu nemohl zabránit."

Oldřich Magnusek, projektový manažer společnosti Bögl a Krýsl: "Pád mostu a jeho příčiny jsou jedna věc. Skutečnost, že pod rekonstruovaným mostem jezdí vlaky vysokou rychlostí, je věc druhá. Mám zkušenosti, že se při jiných stavbách snižovala na stavbách rychlost. Jsem přesvědčen, že pokud by vlaky jezdily pomaleji, nemuselo k takové tragédii dojít." 
Ladislav Novický, úředník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který jako jediný z obžalovaných nepůsobil přímo na stavbě: "Kontroloval jsem jen čerpání peněz z fondů Evropské unie. Řešil jsem hospodaření na stavbě. Neměl jsem na starost nic, co by souviselo s technologiemi."

Jiří Karásek, živnostník, který pracoval pro firmu Bögl a Krýsl a na mostě byl přímo v okamžiku jeho zřícení: "Na stavbě jsem byl pověřen zámečnickými pracemi, vykonával jsem jen to, co mi stavbyvedoucí nařídil. V době pádu konstrukce jsem byl na mostě, po otřesu a náklonu mostu jsem spadl z výšky asi pěti metrů, stihl jsem ale utéct. Pád mostu s havárií nesouvisí. Nemusela nastat, pokud by byla dodržena pravidla železniční přepravy. Kdyby byly zavedeny výluky nebo alespoň omezena rychlost vlaků, nemuselo k neštěstí dojít."