Policie vyšetřuje unikátní případ: ztrátu smluv, které uzavřelo Ředitelství silnic dálnic (ŘSD) s konsorciem čtyř stavebních firem na rekonstrukci desetikilometrového úseku výpadovky I/52 z Brna na Mikulov.

Zdánlivě obyčejný šlendrián má velké následky. ŘSD kvůli tomu hrozí podle zjištění HN ztráta desítek milionů. Navíc to byl jeden z důvodů, proč Česko vrátilo Bruselu 600 milionů korun, jimiž přispěl na stavbu.

Stavební firmy, které se pro zakázku spojily do Sdružení Rajhrad, totiž svoji verzi dokumentace mají. A operují dodatky k původní smlouvě, které cenu zdražují o více než 74 milionů korun.

"Je podezření, že se smlouvami bylo manipulováno a že tam ten dodatek původně nebyl," říká nyní už bývalý šéf ŘSD Jiří Švorc, který proto podal trestní oznámení.

Ztrátu odhalila změna vedení

Ztráta smlouvy vyšla najevo krátce poté, co na úřad nastoupil Jiří Švorc loni v srpnu, kdy vystřídal ve funkci Alfreda Brunclíka. Když Švorc nechal prověřit cestu dokumentů, zjistil, že je z pracoviště v Brně převezli loni v červnu do Brunclíkova sekretariátu, kde je převzala sekretářka. Tam jejich stopa mizí.

ŘSD začalo smlouvy ze svých vlastních podkladů rekonstruovat poté, co si firmy v čele s D.I.S. Brno naúčtovaly k původně vysoutěžené sumě valorizaci.

"Její výpočet neodpovídal údajům ŘSD. Při kontrolách výpočtů byl zjištěn rozpor ve valorizačním koeficientu," potvrdila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Firmám tak podle ní zaplatili pouze "nesporné" stavební práce a o zbytek vedou spor.

To, že je ztracená dokumentace velký problém, přiznává ŘSD i v podaném trestním oznámení. "Je možné, že budeme nuceni uhradit zvýšenou cenu stavby, kdy právě nemožnost prokázání originálního znění smlouvy může vést ke škodě 74 milionů korun," uvádí se v trestním oznámení. Policie zatím nezahájila trestní řízení a pouze zkoumá, zda mohl být spáchán trestný čin.

Další informace najdete ve středečním vydání Hospodářských novin

Čtěte více v Hospodářských novinách