Ministerstvo dopravy podalo trestní oznámení kvůli podivným transakcím s pozemky v okolí pražské Ruzyně, které souvisely s výstavbou pražského okruhu. Z vyjádření ministra Pavla Dobeše (VV) vyplývá, že stát na nich mohl přijít až o čtyřicet milionů korun.

"Na jednom pozemku došlo přibližně ke třem až čtyřem velmi podivným transakcím, které nás jednoznačně vedly k přesvědčení(...), že došlo minimálně k rozporu práce správného hospodáře," uvedl k trestnímu oznámení pověřený ředitel ŘSD René Poruba.

Podle něho se týká nákupu pozemků z roku 1997 od firmy, která je ani nevlastnila, ale měla na jejich koupi uzavřenou pouze smlouvu o smlouvě budoucí.

Firma přitom nakoupila pozemky podle Poruby od původního majitele za poloviční cenu za zaplacenou zálohu. V roce 1999 až 2000 pak bylo zjištěno, že polovina pozemků je zatížena restitučními nároky.

"V tu chvíli ŘSD přišlo o část pozemků. Pak proběhlo to, že jeden a tentýž znalec udělal znalecký posudek v roce 2009 na hodnotu těchto pozemků," uvedl pověřený ředitel. Následně pozemky původně ohodnocené na 1700 korun za metr čtvereční byly směněny za pozemky pod dálnicí D5 za 50 korun za metr.

Podle Poruby byl tehdy právě Laušman ředitelem výstavby ŘSD.

Zvlněná D 47

Resort se vrátil i k výstavbě dálnice D47 v úseku Rudná - Hrušov. Z kontroly ministerstva vyplývá, že zde došlo k použití jiných strusek, než jaké si ŘSD objednalo a které mu byly fakturovány. Kvůli tomu je dálnice zvlněná a je nutné na ní snížit rychlost.

Rozdíl v jejich ceně i kvalitě je však diametrální, stát tedy mohl v tomto ztratit až stovky milionů korun. Firma Eurovia CS, která dálnici stavěla, pochybení odmítá.

"Jsme rádi, že to bude konečně řešit policie," uvedla pro IHNED.cz mluvčí společnosti Petra Kučerová.

Problémů na dálnici D47 u Ostravy je podle ŘSD víc. Kromě nevhodné strusky, u třech mostů zjistilo, že jsou ve stavu, jako na konci své životnosti, další dva jsou s menšími závadami. Zjištěné nedostatky jsou součástí reklamačního řízení, které skončí na podzim letošního roku.

Podle ministra dopravy Pavla Dobeše stát udělá vše pro to, aby nekvalitní stavbu nemuseli znovu platit daňoví poplatníci. "Jde nám o kvalitu staveb. Musíme hledat odpovědnost konkrétních úředníků. Půjdeme po vyvozování osobní odpovědnosti,"  tvrdí Dobeš na dotaz redakce HN, proč závady neodhalil stavební dozor.

ŘSD chce navíc provést kontrolu kvality dalších ze 17 mostů.

Spekulace s pozemky u Ruzyně

K podivným transakcím v okolí Ruzyně prý došlo v době, kdy na ŘSD působili bývalý generální ředitel podniku Petr Laušman a někdejší výkonný ředitel Michal Hala. Ty zatkla policie v průběhu prosince den předtím, než ministerstvo dopravy podalo trestní oznámení ohledně spekulace s pozemky. Podezřelí jsou ale i další lidé.

Podle vyjádření ministerstva souvisí zatčení Laušmana s Halou s třetí kauzou, a to s nevýhodným pronájmem dálničních odpočívadel.

Resort spolupracoval podle Dobeše s policií na vyšetřování kauzy několik měsíců. Poskytl přitom všechny potřebné dokumenty. Další poznatky získávají z pracovních deníků a faktur.

Někdejší právník ŘSD  Robert Wolf a dva bývalí manažeři ŘSD Laušman s Halou, které protikorupční policie vzala v prosinci do vazby, jsou obviněni z údajně nevýhodným pronájmům pozemků ze strany ŘSD na dálnicích D47 a D5.

Exmanažery stíhají policisté také pro přijímání úplatku a porušování povinnosti při správě cizího majetku.

Související