Česko čeká největší rekonstrukce dálnice v posledních desetiletích. A také nejdražší. Stát má 23 miliard korun.

O nutnosti kompletní opravy frekventované D1 mezi Prahou a Brnem se mluví už dlouho, poslední z termínů zněl rok 2012. Jenže i ten je nyní nejistý. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stále nemá potřebné podklady pro stavební řízení, ani vybranou firmu, která úsek opraví.

V případě, že rekonstrukce nezačne, navíc Česku hrozí, že přijde o dotace z Evropské unie.

Ještě loni v červnu ministerstvo počítalo s tím, že oprava pěti nejponičenějších úseků hlavní silniční tepny v celkové délce 39 kilometrů začne letos v dubnu.

Jenže ŘSD ještě nevypsalo soutěž na firmy, které ji provedou, ani nepožádalo o stavební povolení. Zmocněnec pro rekonstrukci D1 Jiří Švorc nyní připouští, že nejbližší možný termín zahájení stavby je červenec letošního roku.

Teoreticky.

Záleží, zda se někdo odvolá

Tento termín je splnitelný jen v případě, že se nikdo neodvolá ve stavebním řízení ani následné veřejné soutěži. "A to se nedá vyloučit, když si uvědomíte, jaká je dneska poptávka po práci," připouští opatrně Švorc.

Modernizaci D1 začalo chystat ŘSD poté, co zjistilo, že hrozí propadnutí devíti miliard, kterými unie měla přispět na výstavbu dálnice D8 přes České středohoří a výpadovky z Brna na Rajhrad. Jenže D8 nesplní podmínky dotace, protože nebude hotová včas. U výpadovky z Brna se zase podvádělo, a tak stát sám žádost o dotaci stáhl dřív, než by mu ji unie vzala.

 

Jenže ani náhradní plán, utratit tyto dotace na modernizaci D1, se zatím nedaří. ŘSD dosud nemá například souhlas hygieniků, aby součástí oprav zatím nebyly protihlukové zdi. K jejich výstavbě by totiž bylo třeba vykoupit pozemky. Rekonstrukci by se tak nepodařilo dokončit do konce roku 2015, což je podmínka získání dotací.

Žádost o stavební povolení mají projektanti podat do 16. ledna.

Během února chce ŘSD dokončit podklady pro výběrová řízení. Finišují také plány, jak bude rekonstrukce konkrétně vypadat.