Kroky, které mají vést k úsporám v pražském dopravním podniku, se můžou dotknout nejen cen tramvajenek a rušení linek, ale také bydlení v blízkosti stanic tramvají či autobusů.

Z analýzy společnosti Boston Venture Central Europe (BVCE), kterou si na podzim objednal primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS), vyplývá, že napříště by občané Prahy mohli na veřejnou hromadnou dopravu přispívat například jednorázovými poplatky při stavbě nemovitosti v blízkosti zastávky.

„Možností zvýšení příjmové stránky hlavního města, potažmo dopravního podniku, existuje mimo přímého zvýšení jízdného a zdražování tarifu hned několik. Jedním z nich jsou poplatky za dostupnou službu veřejné dopravy. Jde o pravidelné poplatky související s existencí dostupnosti veřejné dopravy, což má pozitivní dopad na tržní cenu nemovistosti,“ stojí v dokumentu BVCE.

Lidé, kteří bydlí v blízkosti metra, autobusu či tramvaje, by v budoucnu podle materiálu mohli platit i takzvané lokální daně. „Mohla by to být například daň z nemovitosti – v závislosti na lokalitě daň za dostupnou službu veřejné dopravy, či speciální daň na zajištění služby veřejné dopravy,“ píše se v dokumentu.  

Analýza: Jízdné je neúměrně nízké

Magistrát by podle analýzy BVCE měl nejen více zasahovat a kontrolovat investice DPP, ale také se zaměřit na efektivitu dopravy.

Jinými slovy omezit, nebo úplně zrušit linky autobusů či tramvají, které nejezdí dostatečně obsazené nebo se zbytečně překrývají a zdvojují s jinými.

Dokument se zabývá i jízdným, které je podle analýzy neúměrně nízké oproti jiným evropským městům. Praha, která má jednu z nejlepších hromadných dopravních sítí v celé Evropě, si totiž podle dokumentu nemůže dlouhodobě dovolit hromadnou dopravu dotovat.

Půlnoční metro skončí

Velmi brzy tak skončí provoz pátečního a sobotního metra, které od minulého roku začalo jezdit po půlnoci až do jedné hodiny ráno. „Ano, v dohledné době skončí, jinou cestu nevidím,“ řekl v rozhovoru pro HN radní pro dopravu Josef Nosek (ODS).

Primátor Svoboda prohlásil, že si dovede představit, že metro bude po půlnoci jezdit jen v zimních měsících, kdy je plesová sezona, a naopak v létě by byl provoz metra výrazně kratší.

Zmírnit se mohou slevy pro děti a důchodce

Další variantou, jak ušetřit prostředky rozpočtu DPP, potažmo hlavního města, je podle devětačtyřicetistránkového dokumentu přezkoumat výhodnost slev pro důchodce či děti.

„Máme jen určitý balík peněz, který se bude zmenšovat. Podle toho nastavíme parametry, za nichž bude DPP jezdit,“ řekl Nosek.

Zvýšení cen jízdenek především pro turisty

Ceny jízdného by se podle dokumentu mohly zvýšit nikoli na úkor občanů Prahy, kteří si koupí časovou jízdenku, ale naopak pro návštěvníky metropole.

„Nastavení cenových tarifů může být jedním z nástrojů, jak motivovat cestující k zakoupení časových jízdenek. Jedná se o skryté subvence rezidentů na úkor návštěvníků města používajících jednorázové základní jízdenky,“ stojí v analýze.

Primátor Svoboda k tomu dodává, že „analýza expertů je pro město manuálem, ze kterého bude vycházet“. „Platí, že o zdražení jízdného bychom uvažovali až po vyčerpání všech ostatních možností úspor. Já osobně tvrdím, že Pražané, majitelé časových jízdenek, by měli být zatíženi zdražením až na posledním místě,“ řekl HN primátor Svoboda.