Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s Českými drahami. Podezřívá firmu z porušení zákona o hospodářské soutěži, uvedl mluvčí ÚOHS Kristián Chalupa.

Řízení se týká cenové politiky firmy na trase Praha-Ostrava, kde od loňska jezdí vlaky konkurenčního RegioJetu. Podle informací ČTK ÚOHS firmu podezřívá z možného zneužití dominantního postavení.

"Dominantní soutěžitel má zakázáno dlouhodobě nabízet své služby za podnákladové ceny, aby neblokoval vstupu nových soutěžitelů na trh," uvedla v reakci Markéta Peňázová, specialistka na soutěžní právo a právní zástupce RegioJet, která také uvedla, že jde o čítankový příklad zneužívání dominantního postavení

Dráhy považují zahájení správního řízení za standardní krok navazující na předběžné šetření a odmítaj jakékoli protiprávní jednání.

"České dráhy jsou přesvědčeny, že veškeré kroky, které učinily v souvislosti se vstupem Regiojet na trasu Praha-Ostrava jsou jen standardní účinnou soutěží ve prospěch zákazníků v kvalitě a ceně poskytovaných služeb," řekl IHNED.cz mluvčí drah Radek Joklík.

Podle něj podobná snížení cen provedly dráhy i v minulosti na jiných tratích. Joklík však pro IHNED.cz popřel, že by na trase Praha-Ostrava dráhy prodělávaly. "Vlaky, které mezi Prahou a Ostravou dnes jezdíme na komerční riziko, byly ziskové vždy," prohlásil.

Měsíc nízkých cen

RegioJet začal na trati jezdit loni v září. České dráhy tři dny po zahájení provozu RegioJetu koncem září nabídly zvýhodněné jízdné na tratích mezi Prahou a Brnem, Zlínem, Ostravou a Hradcem Králové.

Majitel RegioJetu podnikatel Radim Jančura poté prohlásil, že jeho firma může kvůli cenové politice Českých drah zkrachovat. ÚOHS v říjnu oznámil, že zahajuje šetření případu. Nyní tedy zahájil i správní řízení.

Projekt RegioJetu podle Jančury počítal s tím, že s cenami srovnatelnými s nabídkou drah přilákají lepším servisem více cestujících a obsazenost bude dosahovat ziskové hranice devadesáti procent.

Pokud antimonopolní úřad zjistil pochybení ČD, hrozí národnímu dopravci pokuta až 100 milionů korun.

Financování na úkor jiných linek?

"Přestože byla linka Praha - Ostrava, především díky ztrátovému pendolinu, pro monopolního dopravce dlouhá léta ztrátová, přistoupily České dráhy týden po vstupu RegioJetu na trh ke snížení svých cen o 20-30 % pod ceny nového dopravce a na této úrovni je drží do dnešního dne. Cílem těchto predátorských cen očividně je vyloučit RegioJet a.s. jako jediného konkurenta z trhu," uvedla Peňazová.

Zároveň se odvolává i na prohlášení Českých drah v médiích, "že  provoz této linky budou financovat na úkor jiných linek, které v České republice na základě objednávky Ministerstva dopravy a krajů provozují. 

Sám šéf ČD Petr Žaluda v říjnovém rozhovoru pro HN uvedl: "Je jasné, že bychom měli mít nejnižší náklady, když režii rozpouštíme na sedm tisíc vlaků."  (Celý rozhovor najdete ZDE)

Po nástupu Jančury také ČD na "konkurenční trati" vsadily na své vlajkové vlaky pendolina, které zde jezdí od prosince. "Musíme se s konkurencí vypořádat našimi zdroji a je jasné, že nové vlaky půjdou primárně tam, kde konkurence je," vysvětlil HN tehdy změny Žaluda. 

Peňazová se domnívá, že České dráhy se minulý podzim dopustily tzv. nepřípustného křížového financování, "které fakticky umožňuje dominantovi na přechodné období snížit své ceny pod své náklady, neboť vzniklou ztrátu pak dominant financuje z jiných provozů, a následně z navýšení cen poté, co se mu podaří konkurenta z trhu vytlačit."

Kroky Českých drah vůči RegioJetu jsou čítankovým příkladem zneužívání dominantního postavení, proto vítám zásah ze strany ÚOHS“, doplňuje zástupkyně RegioJetu Peňázová.