ŘSD vrací společnosti Eurovia zvlněný úsek dálnice D47 u Ostravy.

Ředitel ŘSD René Poruba řekl v Impulsech Václava Moravce, že Eurovia CS uvedla ředitelství v omyl právě použitím materiálu, kterým má být nekvalitní struska. (více si přečtěte ZDE)

Eurovia se hájí, že stát použití strusky při stavbě dálnice nařídil. "Stavbu jsme postavili a předali tak, jak smlouva ukládala, a také reklamace se řeší v souladu se smlouvou. ŘSD přebíralo každou vrstvu, všechny materiály byly schváleny, což můžeme doložit. Stavba také byla řádně zkolaudována," uvedla mluvčí Eurovie Petra Kučerová.

ŘSD ale tvrdí, že použití ocelárenské strusky nepožadovalo. "Neviděli jsme ještě žádný dokument ze strany Eurovie, že opravdu měli odsouhlasený tento materiál," řekl pověřený ředitel ŘSD René Poruba.

Problémy D47

Mosty

ŘSD tvrdí, že 17 mostů v úseku, kde byla lídrem stavebního sdružení Eurovia, je po pěti letech ve špatném stavu. Eurovia většinu problémů neuznává.

Silnice

Hlavní potíží D47 je zvlněný asfaltový koberec. Proč se silnice vlní, má určit expertní skupina.

Součet

Státní Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že devítikilometrový úsek Rudná–Hrušov za 4,5 miliardy má 901 vad. Škody odhaduje na půl miliardy korun. Eurovia připouští část chyb, zbytek podle ní vznikl tím, že se ŘSD o dálnici nestaralo.

Odpovědnost

Věci veřejné využily potíží D47 a jejich místopředseda Tomáš Jarolím podal několik trestních oznámení na manažery firem i exšéfa ŘSD Petra Laušmana.

Vzhledem k tomu, že předání díla proběhlo podle Poruby v "historických časech", podalo ŘSD trestní oznámení na neznámého pachatele, které má ukázat, kdo v minulosti při přebírání zhotoveného díla pochybil.

V dopise, kterým ŘSD informuje společnost Eurovia CS o vrácení stavby, žádá také o předložení harmonogramu, kdy a jakým způsobem budou opravy vozovky provedeny.

Revize dálniční stavby, kterou si ŘSD nechalo vyhotovit, odhalila vážná pochybení v konstrukčních vrstvách vozovky. Firma Eurovia CS totiž podle ŘSD nedodržela smlouvu o dílo a předala dálnici v nekvalitním stavu.

901 závad na 8,5 kilometru

Závady byly zjištěny na úseku u Ostravy, který je 8,5 kilometru dlouhý a ŘSD za něj zaplatilo 4,3 miliardy korun. Podle ředitelství se bobtnání v důsledku použití nekvalitní strusky projevilo již na 2,5 kilometru vozovky, to ale zhotovitel odmítá.

Z celkového počtu 901 závad Eurovia připuští jen některé. Zbytek prý vznikl v důsledku toho, že se ŘSD o daný úsek nestaralo.

Ani přesto však úsek nebude uzavřen. "Budeme ho uvádět zpět do takzvaného zkušebního provozu, v jakém byl v roce 2007," řekl Poruba České televizi.

Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke svému konci. Zbývá dostavět poslední část mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.