Poslanci ve středu schválili novelu, která do pěti let omezí reklamní billboardy kolem všech silnic a dálnic. K razantnímu kroku se ale sněmovna neodhodlala.

V obcích, u restaurací nebo u čerpacích stanic mohou zůstat. Musí ale dodržet vzdálenost 200 metrů od podniku. Ostatní reklamy zmizí do pěti let.

V Česku je ve srovnání se západní Evropou neobvykle velké množství billboardů u hlavních silnic a dálnic. Například v Německu, Rakousku nebo na Slovensku jsou zcela zakázané. Ročně způsobí stovky dopravních nehod. Stát má ale z pronájmu těchto reklamních ploch desítky milionů korun ročně.

Změna se ale nebude týkat poutačů v obcích. V ní o jejich umístění rozhodují příslušné magistráty a radnice.

"Více než polovina billboardů nesplňuje dopravně bezpečnostní normy," uvedla v ČT hlavní důvod opatření mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Podle statistik loni narazila do jejich konstrukcí stovka řidičů.

V Česku připadá na 1 100 kilometrů dálnic přes 2 200 billboardů. Řidič tedy na jednom kilometru narazí v průměru hned na dva billboardy.

Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvo dopravy dlouhé roky tvrdilo, že smlouvy na pronájem billboardů byly nevýhodně uzavírány už v průběhu devadesátých let a nelze je zrušit ani omezit zákonem.

Přesto ale ŘSD uzavíralo nové smlouvy s reklamními agenturami a prodlužovalo ty stávající. Až nyní se je politici odhodlali zrušit, úplný zákaz začne nicméně platit až za pět let.

"Od doby nabytí účinnosti této novely budou mít i tyto nevýhodně uzavřené smlouvy pouze pět let. Potom je budou muset provozovatelé těchto bilboardů odstranit," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Marek Illiáš.