Jakmile se na tachometru nových pražských tramvají 15T ForCity objeví 20 tisíc kilometrů, nevyjíždí řidič na zastávku za cestujícími, ale na revizi do depa. Pětadvaceti ze 44 tramvají už musela být vyměněna kola.

Podle výrobce Škody Transportation jde o preventivní kontroly, vada nemá vliv na bezpečnost jízdy.

Závady, které spočívaly v protočení obruče vůči náboji jízdního kola, se začaly objevovat už loni. V září dopravce oznámil, že část tramvají odstaví.

"Tramvajím jsme zakázali jezdit více než 20 tisíc kilometrů. Limit je bezpečně nastavený, takže už se závady neprojevily," řekl technický ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Jan Šurovský.

Podle něj se u některých tramvají budou kola vyměňovat už podruhé, 20 tisíc kilometrů totiž ujede tramvaj v běžném provozu zhruba za tři měsíce.

Náklady na výměnu kola hradí výrobce v rámci záručního servisu. Podle mluvčí Škody Lubomíry Černé se vady v odpružení kol nedají poznat na novém kole, ale až po ujetí určitého počtu kilometrů. Kolik firmu výměny stojí, mluvčí neuvedla.

Kola z Německa

Kola Škodovce dodává německá firma GMT, firma ale nyní testuje kola tuzemského výrobce.

"Koly GMT jsou vystrojeny pouze ty tramvaje, které byly vyrobeny v loňském roce. Nové tramvaje jsou osazeny upravenými koly, z nichž výrobce podle svého vyjádření tuto kusovou vadu už odstranil. Přesto budeme i nadále v rámci zajištění bezpečnosti provozu a cestujících tyto kontroly provádět i na nově dodaných tramvajích," uvedla Černá.

"Jakými koly bude vybavena další dodávka pražských tramvají, se rozhodne v polovině roku," dodala mluvčí.

Praha na nákupu tramvají prodělala

Pražský dopravní podnik se Škodou Transportation uzavřel kontrakt na dodávku 250 tramvají. Hodnota zakázky je zhruba 19 miliard korun.

Podle analýzy, kterou si nechal vypracovat pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS), je nákup pro Prahu nevýhodný. Nové tramvaje měly už ve zkušebním provozu závady na pantografech. Smlouvu ale zřejmě není možné vypovědět.

Podnik navíc nemá na nákup dostatek peněz, na letošní dodávku si formou směnky půjčí zřejmě čtyři miliardy korun.

Související