Taxikáři z české metropole jsou nezbytnou součástí turistických průvodců – zejména v kolonce na co si dát v Praze pozor. S dalším pokusem, jak umravnit zdejší taxikáře, přichází radní pro legislativu Lukáš Manhart (TOP 09).

Již od března začne platit nová vyhláška, která upravuje režim na stanovištích taxislužby, která jsou označena jako Taxi Fair Place.

Vyhláška taxikářům například přikazuje, že zákazník si může vybrat jakékoli vozidlo, nikoli jen to, které stojí v řadě jako první. Na stanovištích navíc mohou stát jen auta minimálně v kategorii střední třídy a s klimatizací.

Boj s taxi v Praze

Exprimátor Jan Kasal

- chtěl vytvořit odbor, který by řidičům vydával, odebíral licence,  schvaloval vozidla a sledoval jejich technický stav, kontroloval kvalitu služby, řešil stížnosti a ukládal sankce. Prosadit systém, který funguje například v New Yorku, se mu nepodařilo.

- povedlo se mu taxislužbu oddělit od takzvané smluvní přepravy a zpřísnit podmínky pro vydávání živnostenských oprávnění

Exprimátor Pavel Bém

- prosadil například až půlmilionovou pokutu pro nepoctivé taxikáře a možnost odebírat živnosti

- za pomoci městské policie dokázal vyhnat „devadesátikorunové“ řidiče z pražského centra

- kritiku sklidil za povolení jízdy vozům taxi v pruzích vyhrazených MHD

Manhart chce zároveň prosadit, aby vozidla taxi byla v budoucnu vybavena navigací. „Myslím si, že pokud budou taxikáři nuceni používat systém GPS, tak je to jedině dobře pro klienty,“ tvrdí radní. 

Obrazovka navigace bude muset být dobře viditelná nejen pro řidiče, ale především pro zákazníka. Ten si trasu dopředu vybere a schválí. Systém GPS spočítá délku trasy a pouhým vynásobením částkou za kilometr se člověk jednoduše dobere celkové ceny.

„Vlastně ani nebude třeba taxametr, protože cenu budu díky navigaci znát dopředu,“ dodal radní.

Majitel společnosti AAA radiotaxi Jiří Kvasnička s návrhem radního nemá problém.

„Všechny naše vozy jsou systémem GPS vybavené. Zákazníci si ovšem musí uvědomit, že navigace není taxametr a nepřipočítává nástupní sazbu a dobu čekání,“ upozornil Kvasnička.

Více informací o fungování taxislužby v Praze si přečtete v úterním vydání HN Praha.

Čtěte více v Hospodářských novinách
Související