Výroba nákladních aut v Česku se za posledních deset let snížila na méně než polovinu. Zatímco v roce 2001 dodali čtyři výrobci na trh 2718 vozů, loni to bylo jen 1293 aut od dvou automobilek. Vyplývá to z informací Sdružení automobilového průmyslu.

Jednou ze čtyř domácích značek bývala i Praga, která, stejně jako Škoda Mnichovo Hradiště, již nákladní auta nevyrábí. Od vyrobení prvního prototypu legendární Pragy V3S uplyne v sobotu 60 let.

Největším výrobcem nákladních aut je kopřivnická Tatra, které ale loni poklesla produkce o čtvrtinu na 702 vozů. Letňanská Avia naopak výrobu zvýšila o 23 procent na 591 vozů. Celkem 995 aut z tuzemských automobilek mířilo na export.

"Pokles produkce nákladních aut v České republice nekopíruje celosvětový vývoj z jediného důvodu. Počet výrobců nákladních aut v České republice je tak malý, že objem výroby záleží na momentální situaci v každém z nich. Je evidentní, že výkyvy v objemu výroby u Tatry i Avie ovlivňují každoroční výsledky velmi významně," uvedl Jan Linhart z KPMG.

Podle Jana Malého z expertní automobilové skupiny PwC poptávka po nákladních automobilech závisí na očekávané kondici ekonomiky, která je v současné době velmi nejistá.1329403362 32 cr automoto trh nakladni 667

"Pozitivní, byť nenaplněná, očekávání na rok 2011 spolu s částečně odloženou poptávkou z předchozích let se postaraly o téměř 30 procentní růst v roce 2010. Loňský rok již na tento úspěch nenavázal. Produkce nákladních vozidel v Česku není velká, a proto i větší jednorázová zakázka či naopak výpadek v produkci mohou výrazně ovlivnit statistiky," uvedl.

Prodeje vzrostly, ale zájem je hlavně o zahraniční značky

Zatímco domácí výroba loni zaznamenala meziroční propad o osm procent, celkový prodej nákladních aut na českém trhu se zvýšil o 46 procent na 7962 vozů. Nejprodávanější Mercedes Benz prodal 1660 aut, Avia 151 a Tatra 92 vozidel.

V ČR je registrováno přes 187.000 nákladních aut. Jejich průměrné stáří je 16,5 roku.