Téměř patnáctikilometrový úsek dálnice D1 mezi Velkým Beranovem a Měřínem na Vysočině je místem, kde Česko vloni vybralo největší objem peněz na mýtném.

Za průjezd kamionů a nákladních vozidel tam stát inkasoval 176,7 milionu korun.

I další dvě pozice obsadily úseky na klíčové české dálnici: mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, rovněž na Vysočině, a pak také desetikilometrová část D1 těsně před Brnem mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi.

Druhý v pořadí přitom prohrál o více než 25 milionů korun, na bronzovém úseku se pak vybralo o dalších 20 milionů méně.

D1, královna mýta

Jde však pouze o jeden z několika parametrů, jak lze užitečnost jednotlivých zpoplatněných částí českých dálnic a silnic srovnávat. Každý úsek má totiž jinou délku.

Podle mluvčího českého mýtného systému Davida Šimoníka patří k dlouhodobě nejzatíženějším částem zpoplatněné sítě v Česku dálnice D1 u Prahy, dálnice D1 u Brna a také Pražský okruh. "Ještě obecněji řečeno: českému mýtu vévodí dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, protože jde o tranzitní tepnu evropského charakteru propojující západní a východní trhy," řekl Šimoník.

Ministerstvo dopravy vloni celkem na mýtném vybralo 8,1 miliardy korun. Sama D1 se přitom na této částce podílela takřka 40 procenty. Teprve za ní se s odstupem umístily D5 a s ještě větším odstupem D8. "To ukazuje, že hlavní tranzitní trasy vedou od německých hranic přes Prahu a dálnici D1 k Brnu, kde se rozdělují směrem k Vídni, Bratislavě a na Polsko," dodal Šimoník.

Důležitý Pražský okruh

Důležitou komunikací je i zmíněný Pražský okruh. Za rok 2011 přinesl na mýtném přes 400 milionů korun, což je při délce několika málo kilometrů vysoké číslo.

"Jednotlivé úseky okruhu se na špičce absolutních výběrů neumístily, protože jsou tam úseky velmi krátké. Ale je to klíčová spojnice mezi D1 a D5, tedy dvěma nejvytíženějšími dálnicemi v republice," uvedl David Šimoník.

Právě na Pražském okruhu se dá podle něj dobře vystopovat, jak se mění intenzita dopravních proudů v průběhu týdne. "Doprava přesně kopíruje hospodářské a výrobní cykly, proto v pondělí a částečně v úterý registrujeme výrazně vyšší intenzitu kamionů na Pražském okruhu ve směru od D1 k D5, ve čtvrtek a zejména v pátek je to přesně naopak – intenzita je výrazně vyšší ve směru od D5 k D1," doplnil mluvčí.

Komunikace, kde se na mýtném vybralo v roce 2011 nejvíce

Dálnice/silnice

Součet mýtného za rok 2011 (v mil. Kč)

Podíl na celkově vybraném mýtném v roce 2011

D1 (Praha - Ostrava) 2 929,9 36,2%
D5 (Praha - Plzeň - Rozvadov) 1 316,3 16,3%
D8 (Praha - Ústí n. L. - Německo) 605,8 7,5%
D2 (Brno - Lanžhot) 486,5 6,1%
R1 (Pražský okruh) 481,4 5,9%

 

 

 

 

 

 

 

Silnice, kde se na mýtném vybralo v roce 2011 nejméně

Silnice Součet mýtného za rok 2011 (v mil. Kč)
I/46 (u Olomouce; 1,1 km) 0,95
I/38 (u Jihlavy; 3,6 km) 4,4
I/58 (u Příboru; 13,2 km) 6,6
I/55 (Přerovsko - Hulín; 11,4 km) 10,1
R63 (Bystřany - Řehlovice; 7 km) 11,9

 

 

 

 

 

Zdroj: ŘSD