Do špičkových tramvajových dílen investoval pražský dopravní podnik v minulosti 851 milionů korun. Když se je ale loni na podzim rozhodl prodat, spokojil se s méně než třetinovou cenou – 238 milionů korun.

Téměř veškeré vybavení dílen v pražské Hostivaři a více než 300 zaměstnanců měla za takto výhodných podmínek získat Škoda Transportation, jejímž spolumajitelem je Tomáš Krsek, blízký přítel tehdejšího šéfa dopravního podniku Martina Dvořáka.

V prosinci loňského roku nové politické vedení Prahy zastavilo téměř hotový obchod se Škodou Transportation. Koalice ODS a TOP 09 chce přezkoumat jeho výhodnost.

„Nebylo by to asi úplně nejšťastnější řešení pro dopravní podnik, ale rozhodnutí musí být podložené seriózní analýzou,“ říká pražský radní pro dopravu Josef Nosek (ODS) s tím, že dílny jsou strategickou součástí podniku. Hlavní město by o prodeji opraven Škodě Transportation mělo rozhodnout během několika týdnů.

Dvořák v prosinci z dopravního podniku odešel. Jako oficiální důvod uvedl únavu po pěti letech ve funkci. O jeho pravděpodobném konci se ale začalo mluvit po změně koalice na pražském magistrátu, kde TOP 09 vystřídala ČSSD a avizovala změny ve vedení DPP.

Proč tak levně? Prý odpisy majetku

Teď trvá na tom, že je prodej pro dopravní podnik výhodný. „Pro opravny tramvají je a bude méně práce. Jedinou alternativou je prodej,“ míní Dvořák.

Bývalý předseda dozorčí rady dopravního podniku Miloslav Ludvík (ČSSD) se k prodeji odmítl vyjádřit. Detaily ze zasedání, kdy rada rozhodovala o zakázce, si prý nevybavuje. Rozdíl víc než 600 milionů mezi penězi vloženými do obnovy areálu do roku 2001 a domluvenou cenou Dvořák vysvětluje mimo jiné odpisy majetku.

Podle dopravního experta Antonína Duba ale tolik z hodnoty ani za 11 let nemohlo vybavení ztratit.

Podle Dvořáka je to především otázka pro autora posudků, který zkoumal výhodnost prodeje. Tím byla auditorská firma Deloitte a experti z ČVUT. Ti spočítali, že dopravní podnik ušetří osm milionů korun ročně, když dílny prodá a tramvaje si bude nechávat opravovat od Škody.

Více o prodeji hostivařských dílen si přečtěte v úterním vydání Hospodářských novin.

Čtěte více v Hospodářských novinách