Vedení dubajských aerolinek Emirates Airline je nadmíru spokojeno s rozhodnutím začít létat do Prahy. Na tuzemském trhu působí necelé dva roky.

„Máme jedny z nejlepších výsledků v Evropě vůbec," pochvaluje si ředitel Emirates pro Českou republiku Bořivoj Trejbal.

Emirates od začátku tohoto roku létají z denně Dubaje do Prahy modernějším a kapacitnějším Boeingem 777-300, s jehož obsazeností jsou po dvou měsících provozu spokojeny.

Navíc český trh má ještě podle Trejbala potenciál. „Česko má naštěstí své rozhodovací schopnosti, a pokud nám vláda dovolí i během letoška utrácet peníze, tak Češi je utrácet budou," věří.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

IHNED.cz: Jak byl pro Emirates v Česku úspěšný rok 2011?

Minulý rok hodnotím velmi pozitivně, byl velmi úspěšný. Zrovna v úterý jsem se vrátil přímo z Dubaje, odkud jsem přijel velmi potěšený. S výsledky pražské linky jsme všichni velmi spokojeni, jsou totiž jedny z nejlepších v rámci sítě Emirates v Evropě. To je pro nás jasnou známkou toho, že rozhodnutí začít létat do Prahy bylo správné a že ta linka funguje.

Potvrdilo se nám i to, že tu velmi dobře uživíme větší letadlo. Máme velmi dobrou obsazenost a výnosy jsou takové, jaké jsme si naplánovali.

IHNED.cz: V jakém smyslu jsou vaše výsledky nejlepší v porovnání s dalšími evropskými státy?

Myslel jsem to tak, že máme určité interní cíle výnosů atd. V tomto směru jsme opravdu na evropské špičce v rámci naší firmy.

Nemůžeme se samozřejmě s velkými evropskými trhy poměřovat v objemu nebo v prodeji letenek, ale v tom, jak plníme své cíle, v tom se měřit můžeme, a v tom jsme opravdu velmi dobří.

IHNED.cz: Můžete prozradit konkrétní čísla?

To nemohu. Co se týče financí, tak Emirates zveřejňují výsledky jednou za rok a za celou skupinu. A to nás čeká zhruba za měsíc a půl. Co se týká našeho trhu, tak my jsme extrémně spokojeni a nemáme si důvod stěžovat.

Není tajemstvím, že v rámci tuzemských prodejů jsme rychle vyrostli do velmi silné pozice. Ve své podstatě už to snad ani lepší nemůže být.

IHNED.cz: Takže do černých čísel jste se dostali rychle...

To ano. Ale zdůrazňuji, že za tím nestojí jen osobní přeprava, ale také cargo. Tím, že máme větší letadlo, tak získalo další kapacitu. Jde zhruba o sedm osm tun denně navíc, celkem se jedná o 20 tun. A tu kapacitu dokážeme využívat. Jsme tedy bezkonkurenčně největší letecká nákladní přepravní kapacita v Praze.

IHNED.cz: Ze zemí bývalého východního bloku létáte jen do Česka a Ruska. Když se vám zde tak daří, neplánujete zde expandovat? Co například trhy jako Polsko nebo Slovensko?

Myslím, že Slovensko můžeme dopředu vyloučit, protože Vídeň je k Bratislavě velmi blízko, tam by se nám v žádném případě nevyplatilo létat. U ostatních států by to tak logicky mohlo být a každý rozšíření našich destinací v tomto regionu předpokládá. Potvrdit vám to ale nedokážu.

V tuto chvíli mám jen své domněnky a slyším různé spekulace, ať už interní, nebo od lidí z oboru. Ale v tuto chvíli nedokážu říct nic jiného, než že bych to přál i Varšavě, přál bych to i Budapešti nebo Sofii.

Dokážu jen potvrdit, že chceme dál růst a expandovat. A v tomto regionu pořád ještě prostor je. Myslím si, že bychom byli úspěšní i v jiných zemích, ale to je skutečně záležitost centrály. Ta samozřejmě plány má.

IHNED.cz: Zmínil jste i Maďarsko. To by mohl být pro Emirates zajímavý trh i vzhledem k nedávnému krachu tamních aerolinek Malév?

Já si myslím, že ta situace na trhu je samozřejmě důležitým aspektem, dělají se analýzy, není to ale otázka dvou měsíců se rozhodnout. Plány jsou samozřejmě dlouhodobé. To, jestli před nedávnem zkrachoval Malév, nebo nezkrachoval, to zas až takový vliv na dlouhodobější plány mít nemůže.

Navíc, síť Malévu se zdaleka tak nepřekrývá s linkami Emirates, takže toto takový efekt mít nemůže.

IHNED.cz: Od začátku roku sem létáte větším strojem, a to Boeingem 777-300. Byl to krok správným směrem? Dokážete ho zaplnit?

Krok správným směrem to určitě byl. Nám se jeho nasazení osvědčilo, dokázali jsme, že umíme prodat více sedadel. To je pro mě jasná známka toho, že ten trh na to má, že tu máme své místo a dokážeme se prosadit na linkách, které nabízíme.

IHNED.cz: Jako první v Praze jste začali nabízet létání první třídou. Jaké tam máte výsledky?

Je to dost specifická skupina a v této třídě se nedá prodávat denně 10 míst. My na to Čechy učíme. Denní kapacita v první třídě je 12 sedadel. Navíc je v provozu teprve dva měsíce, a je potřeba, aby si na to český zákazník zvykl. Víme, že se ta místa hodně prodávají zvenku. Obecně je to úspěšné, ale ten skok je menší, než byl v případě třídách business class a v economy.

V každém případě i ve first class plníme své plány. Uvidíme, až přijde sezona. Tam počítáme s vyšším zájmem o tuto třídu.

IHNED.cz: Jaká je vůbec struktura zákazníků, kdybychom měli porovnat domácí versus zahraniční klienty?

V průměru je to zhruba 50 na 50. Během naší zimy máme převahu Čechů na palubě. Jedná se zhruba o 70 % Čechů a zbytek jsou cizinci. Během našeho léta, kdy jsou ve státech Zálivu extrémní se tento poměr otáčí. Arabové se doslova utíkají zchladit do Evropy a musím říct, že v tomto období je u nich Praha velmi oblíbená.

Ale je to dáno i tím, že sem jezdí na dovolenou Číňané, Korejci, Japonci atd...

IHNED.cz: Emirates také vlastní mezi aerolinkami nejvíce letadel typu A380 s ještě vyšší kapacitou. Nedočkáme se ho i v Praze?

A380 je letadlo, které je mezi fanoušky velmi oblíbené. A spousta z nich je ochotná letět odsud kamkoliv, a tam až začít svou cestu. Nejblíže se s tímto strojem můžeme v rámci naší sítě setkat v Mnichově. Na druhou stranu jsou tyto stroje využívány pro dálkové lety, jako jsou například do Bangkoku, Austrálie a tak podobně.

Co se týče Prahy, tak sem pravidelně létat rozhodně dalších 30 let nebudeme. Kapacita tohoto A380 není pro český trh vhodná. Místa bychom jednoduše řečeno neprodali.

Že by sem ale tento stroj mohl jednorázově přiletět, to vyloučit nemůžeme. Ale je to běh na delší trať, než by se zdálo. Ta letadla samozřejmě mají svůj plán, kam létat, jak na sebe vydělat atd. Nejde ho jen tak vzít z Bangkoku a přiletět s ním do Prahy a pak s ním odvézt 360 lidí, když jeho kapacita je někde kolem 500 lidí. To není tak jednoduché.