Ještě před dvěma lety proplácel olomoucký podnikatel Karel Zukal svým zaměstnancům paragony za naftu, aniž by měl přesný přehled, k jakým účelům služební automobil využívají.

Poté, co se začala cena pohonných hmot výrazně zvyšovat, byl znát každý ujetý kilometr.

„Do patnácti aut jsem nechal nainstalovat jednotku, která generuje elektronické knihy jízd. V počítači mám speciální software, díky kterému mohu sledovat, kudy se vozidla pohybují i jakou mají spotřebu,“ popsal řešení Karel Zukal, který ve své stavební firmě zaměstnává pětatřicet lidí.

Tuto službu začal původně využívat hlavně kvůli tomu, aby mohl své automobily a stroje pomocí zabudovaného systému GPS rychle dohledat v případě odcizení.

Navíc zaznamenal příznivou, byť trochu paradoxní situaci – přes stoupající ceny pohonných hmot klesly náklady na naftu v jeho firmě až o polovinu.

Zájemců přibývá

Podobně řeší problém se zneužíváním služebních automobilů k soukromým cestám nebo nevhodný styl řízení svých zaměstnanců tisíce českých firem.

Jen olomoucká společnost HI Software Development, která vyvinula aplikaci Webdispečink na tvorbu elektronických knih jízd, má kolem dvou tisíc klientů. A stále jich přibývá.

„Elektronické knihy jízd jsou skutečně trendem. Nejčastěji našich služeb využívají podniky se zhruba dvaceti auty, výjimkou ale nejsou ani společnosti, které mají aut řádově stovky. Mezi naše zákazníky patří třeba Metrostav,“ popsal situaci Tomáš Hoplíček z vývojářské společnosti, která software zároveň spravuje.

Náklady na webdispečink činí pro jedno auto necelých dvě stě korun měsíčně.

„Mobilní jednotka o velikosti krabičky od cigaret je bezobslužná, nemusí se při jízdě zapínat ani vypínat. Zákazník dostane zároveň přístupové heslo do aplikace, kde může knihy jízd editovat,“ dodal Hoplíček.

Nutná je ale počáteční investice do nákupu a montáže mobilních jednotek. Podle Hoplíčka však u jednoho auta nepřesáhne deset tisíc korun.