Právě před 75 lety přistálo na letišti v Praze - Ruzyni letadlo ze slovenských Piešťan a letiště tak zahájilo mezinárodní provoz. Toho roku (1937) odbavilo celkem 13 500 lidí. Loni to už bylo 11 milionů cestujících.

Letiště Praha, které v roce 2010 hospodařilo s miliardovým ziskem, bylo loni začleněno do nově vzniklého Českého aeroholdingu. Ten vznikl hlavně s cílem zachránit další státní podnik, hluboce ztrátové ČSA.

Tento krok byl se zdviženým obočím sledován Bruselem, protože trend v Evropě je právě opačný.

Letiště Praha loni získalo navzdory protestům některých obcí povolení ke stavbě nové dráhy. Stavět ji začne v roce 2014 a po jejím dokončení bude na oplátku muset zastavit provoz od půlnoci do půl šesté ráno.

 


 

Jiří Pos, ředitel a předseda představenstva Letiště PrahaIng. Jiří Pos vykonává funkci ředitele Letiště Praha, a. s., a současně je předsedou představenstva této společnosti. Má na starosti klíčový byznys, tedy letecký obchod a dále oblast řízení a správy majetku, rozvoj produktu a marketing. Na Letiště Praha přišel 1. července 2006 z Českých aerolinií, kde působil dvacet let a od roku 2002 byl viceprezidentem pro pozemní provoz.


 

Jak se letišti v rámci Českého aeroholdingu daří hospodařit, jaké další změny připravuje? Co by podle vás mělo na Ruzyni fungovat jinak?


 

Na otázky čtenářů IHNED.cz  odpovídal ředitel Letiště Praha Jiří Pos.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Chystate nejake zmeny? Aby se Ruzyne zbavila povesti nejdrazsiho letiste v Evrope? Mam to nezavisle potrvzeno mj. od znamych z Norska a to si troufam rici ze jsou zvykli na trochu vyssi ceny.
Jiří Pos
Letiště Praha provozuje ve svém areálu parkovací služby, jsem rád, že v tomto ohledu došlo v posledních letech k významnému snížení cen a rozšíření nabídky. Např. parkování v Parkingu D na týden vyjde při objednání přes internet na 750 Kč. To je služba,na kterou má Letiště Praha přímý vliv. Co se týká cen v restauracích, ty provozují externí subjekty. Provozoven je celkem 31, my jsme je rozdělili do tří skupin podle cen a máme tak celkem 7 provozoven s nabídkou menu a nealkoholického nápoje do 100 Kč, neskrývám však, že jsou tu i dražší restaurace. Kromě toho jsme v areálu letiště instalovali 50 automatů s nápoji a drobným občerstvením. Nutno podotknout, že cenová politika je záležitostí jednotlivých provozovatelů, Letiště Praha není v pozici ceny regulovat. Vzhledem k tomu, že většinou to jsou nadnárodní provozovatelé, snažíme se poukazovat na srovnání v rámci ČR i Evropy. Aktuálně např. připravujeme akci 1 + 1 zdarma a věříme, že se zapojí většina provozovatelů. Stejná situace je i u ostatních komodit, například duty free. Za zmínku stojí, že v loňském roce při dvouprocentním nárůstu cestujících vzrostly tržby v provozovnách o více než 10 %. To mj. dokládá, že cestující na letišti s oblibou nakupují (zejména parfumérie, alkohol a tabákové výrobky).
Čtenářský dotaz
Prosím o zcela objektivní názor ... dává v dnešní době, kdy ujet autem 500km není problém, ... mít letiště v Praze, Brně, Bratislavě, Vídni, Frankfurtu... ?
Jiří Pos
Pane Karle, potenciál letišť je obecně tvořen dvěma faktory - potenciálem města, ve kterém je umístěno, plus spádovou oblastí tohoto města. Zde cestující jako první volbu vybírá nejbližší letiště. Druhým faktorem je model vstupní brány do dané země/terioria, kdy cestující na daném letišti nekončí, ale naopak zde přestupuje. To samozřejmě vyžaduje rozvinutou síť pravidelných spojení z daného města. Geografická poloha Prahy podporuje oba faktory. Složitější situace je např. v trojúhelníku Brno, Bratislava a Vídeň. Úkolem managementu letiště je optimálně nastavit kapacity ve vztahu k přirozenému potenciálu.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane řediteli, rád bych se zeptat zda-li není zbytečné stavět další dráhu, když má vzniknout ve Vodochodech nové mezinárodní letiště pro lowcost airolinky.
Jiří Pos
Dobré dopoledne, pane Ondřeji. Projekt paralelní dráhy na letišti Praha/Ruzyně vychází z potřeby zvýšit celkovou maximální kapacitu a vyřešit její nedostatek v atraktivních obchodních časech. V současné době máme zhruba v 6 - 7 hodinách v průběhu dne kapacitu zcela naplněnou.
Čtenářský dotaz
Bojíte se případné konkurence ve Kbelích? Jaký je vůbec současný stav tohoto projektu? Ovlivnilo by to Ruzyni? Dekuji za odpoved...
Jiří Pos
Nevím, jak Vás oslovit ...:-) Pane letče, o projektu ve Kbelích nemám žádné konkrétní informace. Naopak např. v médiích se objevují spekulace o jeho zrušení.
Čtenářský dotaz
Pane inženýre, byl by management Aeroholdingu ochoten se vzdát svých ročních miliónových odměn a přispět tak k vážné situaci ČSA?
Jiří Pos
Bohužel, Vaši otázku nemohu kompetentně zodpovědět, protože neznám konkrétní výše odměn, ale domnívám se, že jsou vázany na splnění konkrétních cílů jako u Letiště Praha.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, myslíte si, že je dobře, že ČSA opouští tradiční linkdy viz. např. Helsinki atd... a věnují se pouze Rusku? Za další, že dálková flotila ČSA prakticky neexistuje? S tímto vedením ČSA vám brzo zbyde jen to letiště. Zajímá mě váš názor, vím, že nejste zodpovědný za politiku ČSA.
Jiří Pos
Vážený pane Borisi, pro nás je důležité, že ČSA neopouští model síťového dopravce a i nadále generuje významný podíl na celkovém počtu všech cestujících a dominantní v segmentu transferových pasažérů. Naší snahou je nahrazovat výpadky na konkrétních linkách prostřednictvím jiných dopravců, např. u Helsinek kromě navýšení kapacity společnosti Finnair zahájila provoz i společnost Norwegian. Stejně tak zůstává ČSA důležitým partnerem pro dopravce, kteří provozují nebo plánují provozovat dálkové linky do Prahy.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, můžete mi říci, proč jste vystrnadili vysokými poplatky nízkonákladového dopravce Ryanair. Vždy jsem s ním jezdil rád a teď kvůli tomu musím jezdit až do Brna. Myslíte si, že by se mohl ještě vrátit nebo jste jej už odpískali a necháte jej počkat si na vodochodské letiště. Díky.
Jiří Pos
Dobrý den, společnost Ryanair požadovala nestandardní finanční pobídku bez garance setrvání na dané lince po delší časové období. Management letiště nemůže k jednotlivých dopravcům přistupovat rozdílně a to platí směrem ke všem aerolinkám, včetně ČSA. Pravidelně si provádíme srovnání nákladů na 1 pasažéra a v tomto ohledu vycházíme levněji než Vídeň, Mnichov i Budapešť. Přítomnost jiných významných nízkonákladových dopravců (easyjet, Jet2, Norwegian atd.) dokládá dlouhodobý zájem o Letiště Praha z jejich strany. S vedením společnosti Ryanair i nadále jednáme s cílem dojít k oboustranně přijatelné dohodě v rámci standardních incentivních programů.
Čtenářský dotaz
Seřaďte prosím podle důležitosti, co je podle vás největší brzdou v rozvoji ruzyňského letiště: A/ chybějící vlakové spojení s centrem města B/ uvažovaná další dráha C/ "usychání" ČSA, které stále vyklízejí pozice.
Jiří Pos
B/ A/ C/
Čtenářský dotaz
Co chcete na letišti zlepšit před začátkem letní turistické sezony? A co chystáte za akce u příležitosti oslav 75. výročí? Bude se na letišti dít něco zajímavého?
Jiří Pos
Před začátkem letní turistické sezóny jsme na letišti nainstalovali informační kiosky, jejichž prostřednictvím cestující snadno zjistí důležité informace (let, služby atd.). Dále postupně rozšiřujeme dětské koutky, na vyhlídkových terasách jsme instalovali informační panely atd. - těch kroků je celá řada a teď se nesmějte, řešíme také to, aby toalety byly ve stejném standardu na celém letišti, i to je samozřejmě z pohledu cestujících důležité. Zavedli jsme program nazvaný Product Improvement Project, v němž průběžně řešíme záležitosti, které by letiště udělaly vstřícnějším, příjemnějším, komfortnějším .... Co se týká oslav. Včera jsme zahájili výstavu historických fotografií volně přístupnou v odletovce Terminálu 2, na sobotu chystáme exkurze pro veřejnost spojené s výstavou letištní a letecké techniky. Vydali jsme knihu fotografií nazvanou Letiště Praha, která zahrnuje více než 350 snímků, ať už archivních či současných. Zahájili jsme spolupráci se spotteru v rámci Klubu přátel letecké fotografie při Letišti Praha - v sobotu oficiálně otevřeme dvě pódia pro spottery. Zkrátka, vše, co souvisí přímo s letištěm, létáním a letadly, žádné galavečery a recepce ...:-)
Čtenářský dotaz
Jak je to s přejmenováním na Letiště Václava Havla? Už je vše podepsáno? Kdy se budou měnit cedule? Kolik to bude stát?
Jiří Pos
Dobrý den, Jindřichu. V posledních dnech moje oblíbené téma - neodolal jsem a přečetl jsem si pár komentářů na netu. Osobně mě mrzí, že kolem toho je tolik negativních reakcí bez toho, aby dotyčný znal souvislosti. Situace je teď taková, že vládá rozhodla o využití jména p. Václava Havla ve spojení s letištěm Praha/Ruzyně s tím, že dosavadní obchodní značka (logo) nebude změněno. Připravujeme finální návrh, včetně tolik diskutovaného anglického ekvivalentu tak, aby k 5. říjnu (narozeniny V. Havla) bylo vše připraveno a důstojným způsobem byl prezentován význam této osobnosti. Náklady jsou očekávány v řádech jednotek milionů Kč.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, máte představu, na kolik přijde celá anabáze přejmenování letiště a zda například dojde i ke změně volacích znaků? Děkuji a přeji hezký den.
Jiří Pos
Vážený pane Veverko, už jsem to popsal v předchozí odpovědi a tak jen doplňuji, že ke změnám volacích znaků nedojde.
Čtenářský dotaz
Jste si jist, že i po roce 2014 budete mít ještě vytíženou kapacitu dráhového systému 6 hodin denně? Loni byl v Ruzyni nejnižší počet pohybů letadel za posledních 7 let a pokles nadále pokračuje. Trendem posledních let navíc je nasazení letadel s větší kapacitou, takže počet cestujících může i přesto stagnovat či dokonce růst. Pokud ČSA dopadnou jako Malév, nebo se zredukují do bezvýznamného charterového doprace, poptávka po "přestupních vlnách" rapidně klesne. I v tomto případě budete chtít stavět paralelní dráhu? Vyplatí se vám to vůbec?
Jiří Pos
Dobrý den, pane Martine, vzhledem k tomu, že na pražském letišti je téměř 70 % provozu generováno síťovými dopravci, kteří v rámci propojení linek ve svých základnách mají velice přesnou představu o tom, v jakých časech chtějí přiletět a odletět z konkrétního letiště, jsme přesvědčeni, že tato poptávka po aktraktivních slotech do budoucna nebude stagnovat, ale poroste. Navíc sílí, ať už lokálně či mezinárodně (viz včerejší rozhodnutí soudu ohledně zákazu nočních letů ve Frankfurtu) tlak na noční uzávěry letišť. Pro Vaši informaci jsme nyní v další fázi přípravy projektu - vyhlásili jsme soutěž na zhotovitele dokumentace potřebné pro územní rozhodnutí a následné stavební povolení. Plánujeme tyto záležitosti dořešit v průběhu dvou následujících let. Vzhledem k tomu, že čas vymezený pro tento rozhovor, se chýlí ke konci, rád bych všem poděkoval za podnětné dotazy a tím pádem i zpětnou vazbu k naší práci. Přeji příjemný zbytek dne. Jiří Pos
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru