Miloš Zeman (67)

Vzdělání
Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze.

Kariéra
V letech 1971 až 1989 se zabýval prognostikou a po pádu komunismu pracoval v Prognostickém ústavu ČSAV. V roce 1968 vstoupil do KSČ, z níž byl o dva roky později vyloučen. V roce 1990 se stal poslancem za Občanské fórum, později přestoupil do ČSSD. Jako její předseda stanul v roce 1996 v čele Poslanecké sněmovny, po volbách v roce 1998 byl čtyři roky premiérem menšinové vlády. V roce 2003 ale neuspěl při prezidentské volbě a později vystoupil z ČSSD. V roce 2009 založil středolevicovou Stranu práv občanů Zemanovci, nyní je jejím čestným předsedou.

Soukromí
S manželkou Ivanou má dceru Kateřinu, z prvního manželství syna Davida. Žije v Praze a v Novém Veselí na Českomoravské vrchovině. Napsal řadu knih o prognostice a politice.

Přestože je vzorem Miloše Zemana Tomáš G. Masaryk, masarykovský fotoportrét na koňském hřbetě bychom s ním asi nepořídili. Někdejší premiér a předseda ČSSD nás v pražské centrále "své" Strany práv občanů Zemanovci přivítal s hůlkou v ruce a v pantoflích.

"Mám něco s nohou," omlouvá svoji fyzickou indispozici jeden z kandidátů na nového českého prezidenta. Oč méně je pohyblivý, o to více pohostinný. "Nabídněte si," ukazuje na nakrájený gothaj, rohlíky a sklenky s bílým vínem. O chvíli později potenciální budoucí hlava českého státu při vášnivější gestikulaci zvrhla "nápoj bohů" do měkkého salámu. Zde se ale naplno projevil hostitelův prognostický talent. V souladu s jeho předpovědí se ukázalo, že i gothaj nasátý vínem může být zajímavým kulinářským zážitkem.

Ať už boj o prezidentský úřad v únoru příštího roku dopadne jakkoli, v případě Miloše Zemana, který o český "trůn" usiluje už podruhé, jsme se znovu přesvědčili, že má mimořádnou schopnost i z prohry udělat své vítězství.

Chcete být prezidentem-moderátorem, který bude zaštiťovat debatu mezi politickými stranami. Nechtějí ale lidé nyní, v pohnutých dobách hospodářské a vládní krize, za prezidenta skutečného lídra, vůdcovský typ?

Prezident má pomoci k tomu, aby se politické strany na neutrální půdě dokázaly dohodnout. Svého času jsem přispěl k domluvě mezi dvěma nejsilnějšími politickými stranami, ač se to zdálo některým naivním novinářům nemožné. Chtěl bych mít podíl na tom, aby tu vznikla silná vláda a silná opozice a v obou případech s výraznými lídry.

Na čem by se za vaší moderace, v době hospodářské krize, měli politici dohodnout?

Na tom, že budou preferovat investice před spotřebou. Že výrazně změní strategii vládní hospodářské politiky. V roce 2002 byl podíl investic ve výdajové struktuře rozpočtu asi 30 procent, dnes je přibližně 10 procent. Rozdíl představuje nějakých 200 miliard. Investice jsou vytlačovány sociálními výdaji, přemrštěnými částkami na státní aparát, předraženými vojenskými nákupy a v neposlední řadě i náklady dluhové služby. Ty před 10 lety představovaly 20 miliard korun ročně, nyní jde o 80 miliard. Je-li ekonomika podinvestovaná, podlamuje zdroje svého budoucího růstu.

Současná vláda dělá zbytečné a tupé škrty. Nehledá rezervy a do poslední chvíle se bála zvyšování daní. Ale Švédsko, které je zemí s nejvyšší daňovou zátěží v Evropě, je výborné z hlediska konkurenceschopnosti a současně za poslední desetiletí snížilo státní dluh o polovinu.

Jak si představujete, že se investice zvýší? Na úkor dalšího zadlužování státu?

Vůbec to neznamená, že investorem má být stát. Investice by měly být založeny na PPP projektech. Ve své vládě jsem jako pilotní projekt prosadil smlouvu s izraelskou firmou Housing & Construction na dostavbu dálnice do Ostravy a dál na polské hranice. Tato smlouva měla tři části. Náklady na samotnou stavbu, náklady na 30 let udržování a náklady na generální opravu, než by byla předána státu. Novináři položky sečetli a s inteligencí sobě vlastní je porovnali s náklady na přímou stavbu, kterou nabízelo Ředitelství silnic a dálnic. Tak vzniklo tvrzení o předraženém projektu. Přitom náklady na přímou stavbu jsou už dnes, kdy dosud není hotovo, vyšší o 19 miliard korun, než bylo uvedeno v naší smlouvě! Termín je překročen o čtyři roky a dálnice se k tomu vlní.

No a vidíte, i současný ministr dopravy Pavel Dobeš váš PPP projekt na D47 nedávno uvedl jako odstrašující příklad.

Pan ministr Dobeš ve svých 29 letech má právo být neinformován.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 30 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.