České dráhy letos uvedou do provozu téměř 200 nových a modernizovaných vlaků a lokomotiv. Za nákup nových strojů a modernizaci nynějších dopravce plánuje utratit sedm miliard korun, což je zhruba stejně jako loni. Novinářům to řekl mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský.

Dráhy se letos zaměří především na obnovu vozidel pro regionální dopravu.

Nové vlaky budou vidět všude

Do provozu by měly být uvedeny první elektrické jednotky z rodiny vlaků RegioPanter určených pro Jihočeský, Ústecký a Olomoucký kraj.

Dopravce jich objednal celkem 19, lišit se budou formou provedení. Pokračovat budou dodávky 33 motorových vozů RegioShuttle RS1, které již jezdí v Libereckém kraji a v průběhu roku budou nasazeny na Vysočině.

Cestující v Plzeňském Ústeckém a Olomouckém kraji se setkají s novými jednotkami Link od polského výrobce Pesa Bydhošť, kterých dopravce objednal 31.

Na tratě Praha – Stránčice a Ostrava – Mosty u Jablunkova budou dodány nové patrové jednotky CityElefant. Jde o poslední objednávku osmi souprav z Operačního programu doprava, doplnil Šťáhlavský.

Nová vozidla jsou bezbariérová, klimatizovaná a vybavená elektrickými zásuvkami pro napájení drobné elektroniky.

Pohodlný přístup pro vozíčkáře splňují podle Českých drah i vlakové toalety s uzavřeným systémem, který mohou cestující využívat i ve stanicích.

 

"Brejlovec" půjde do zkušebního provozu

Kromě nových vozidel dopravce počítá s pokračováním dodávek rekonstruovaných jednotek Regionova, jejichž výroba se chýlí ke konci.

V dálkové dopravě budou dráhy podle Šťáhlavského nasazovat modernizované restaurační vozy, které jsou nově vybavené klimatizací. Do zkušebního provozu budou zařazeny modernizované lokomotivy známé jako "brejlovec".

Vozový park Českých drah v současnosti tvoří 5150 lokomotiv, vozů a vlakových jednotek. Průměrné stáří vozidel činí 25 let.