Minulý týden pražští politici nové stanice metra oficiálně pojmenovali. O několik dní později přiznali, že si na ně budou muset půjčit další nemalé peníze.

Kvůli neschválené bruselské dotaci na metro v úterý rada města schválila navýšení úvěru na šest miliard korun. Původně si chtěli letos od Evropské investiční banky půjčit pouze tři, nakonec ale požádají o dvojnásobek.

"Aby ve výstavbě nedošlo ke zbytečnému zpomalení, přistoupili jsme na možnost navýšení původního objemu úvěrové smlouvy," vysvětluje pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Na základě otevřeného úvěru od Evropské investiční banky si může Praha na metro A půjčit až jedenáct miliard korun.

Peníze z banky byly v podstatě jediným řešením, jinak by byl předpokládaný termín dokončení na konci roku 2014 ve vážném ohrožení. "Zajištění kontinuálního financování je nejrychlejším a v zásadě jediným řešením," připustil primátor Svoboda.

 

Chybí cesta na letiště

Tento krok ovšem neznamená, že by se hlavní město vzdalo možnosti získat sedm miliard z evropských fondů. Lidé z dopravního podniku v současné době pracují na úpravě žádosti.,

Evropská komise počítala s podporou rychlého spojení ruzyňského letiště a centra Prahy. Jenže plánovaná rychlodráha, která měla na metro navazovat, zatím nevznikne. Proto se komise rozhodla, že dotaci zatím neposkytne.

 

Nový úsek metra má vést ze stanice Dejvická k motolské nemocnici, dlouhý bude víc než šest kilometrů. Celkem má prodloužení linky A vyjít na 21 miliard korun.