České dráhy chtějí koupit sedm jednotek Railjet od společnosti Siemens. Plánují jejich nasazení na trase do Vídně, nově se už ale nepočítá s českými lokomotivami.

Kontrakt na celkem 49 vagonů za zhruba 2,5 miliardy korun musí ještě posvětit orgány drah, k podpisu má dojít ještě tento měsíc, pravděpodobně příští týden.

"Dohodli jsme se Siemensem, že si pořídíme sedm Railjetů," říká šéf osobní dopravy Českých drah Antonín Blažek.

Ještě na jaře přitom vedení drah tvrdilo, že na nákup vysokorychlostních rychlíkových souprav nemá peníze. Definitivní konec záměru tyto vlaky pořídit pak přišel v okamžiku, kdy německé Deutsche Bahn oznámily, že vlaky Českých drah na trati do Hamburku nechtějí a budou jednat exkluzivně pouze s RegioJetem Radima Jančury.

Dráhy původně počítaly s tím, že s Railjety budou jezdit z Hamburku přes Prahu až do Štýrského Hradce na jihovýchodě Rakouska.

Rakousko chce jen Railjety

Oživení projektu si ale vynutily Rakouské dráhy. Ty trvají na tom, že na rakouské části trasy Praha–Vídeň–Štýrský Hradec budou jezdit pouze Railjety. Teoreticky by Českým drahám stačilo pouze pět souprav, ty by ale na jednotku vyšly dráž.

"Samozřejmě, že pět souprav nemůžeme prodávat za stejnou cenu jako šestnáct vlaků, máme s tím spojené nějaké fixní náklady a ty nedokážeme na pět souprav rozpočítat," popisuje šéf české pobočky železniční divize Siemensu Jan Maj.

Dráhy proto koupí vlaků sedm, ty je Siemens ochoten prodat za dříve dohodnutou cenu. "Ty vlaky kupujeme bez výběrového řízení, k navýšení ceny oproti původní smlouvě nemůže dojít," říká Blažek.Čtěte více v Hospodářských novinách