Stupně bezpečnostních prověrek

- "PT" - přísně tajné, držitel osvědčení NBÚ může přicházet do styku s informacemi, jejichž vyzrazení nepovolané osobě by České republice způsobilo mimořádně vážnou újmu.
- "T" - tajné, vyzrazení by způsobilo vážnou újmu.
- "D" - důvěrné, vyzrazení by způsobilo prostou újmu.
- "V" - vyhrazené, vyzrazení by bylo pro stát nevýhodné.

Druhý muž Českých drah, místopředseda představenstva Vladimír Bail, pracuje ve vedení státem ovládané firmy nadále bez bezpečnostní prověrky, ačkoli by ji mít měl. Jak zjistil týdeník Ekonom, v minulých dnech celou věc projednával i Řídicí výbor ČD (orgán, který ve firmě vykonává akcionářská práva, složený ze zástupců několika ministerstev).

Výbor ve svém usnesení pověřil dozorčí radu ČD "projednat problematiku prověrek s ministrem dopravy, potažmo s premiérem". "Mohu jen potvrdit, že jsme se prověrkou pana Baila zabývali, jaké to ale bude mít důsledky, zatím nemohu předjímat," říká náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl, který řídicímu výboru předsedá.

"Vzhledem k tomu, že proces prověřování je nyní v běhu, ministr vyčká, jaký bude výsledek," tlumočil stanovisko ministra Pavla Dobeše jeho mluvčí Martin Novák. Dobešův postoj je klíčový podle vícera zdrojů, jež hovoří o velmi dobrých vztazích mezi Bailem a současným ministrem. Dříve se dokonce spekulovalo, že by se mohl stát v ČD jedničkou a vystřídat dlouholetého šéfa Petra Žaludu. Zatím je "jen" 1. místopředsedou představenstva, přičemž má ve vedení firmy na starost správu majetku.

O tom, že Vladimír Bail prověrku nemá, ačkoli ji nezbytně potřebuje (chybí mu prověření na stupeň utajení "D"), informoval týdeník Ekonom již v březnovém čísle (viz Ekonom č. 11/2012). Tehdy byla celá věc ve stavu, že si o prověrku Národní bezpečnostní úřad ani nepožádal. Následně sice žádost podal i s příslušnými podklady, ale pravděpodobně neúplnými, protože proces prověřování, který běžně trvá tři měsíce, byl přerušen. V jaké fázi je celá věc nyní, nelze z veřejných zdrojů zjistit.

Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) informace k jednotlivým prověrkám nepodává a sám Bail na vznesené otázky nereaguje. "Stanovisko NBÚ jsme zatím neobdrželi a České dráhy nemají žádné možnosti, jak probíhající bezpečnostní řízení ovlivnit," komentuje věc mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Mám V, nepotřebuji D

Vladimír Bail není jediným člověkem, jehož prověrka je v rámci resortu dopravy předmětem debat. Podobně se hovoří o Václavu Jahodářovi, který je přitom ve funkci bezpečnostního ředitele na Ředitelství silnic a dálnic. I v jeho případě vyvstalo podezření, že přichází do kontaktu s utajovanými skutečnostmi, aniž by k tomu měl patřičné oprávnění.

Jahodář ale oponuje, že prověrku má, byť jen na nejnižší stupeň "V", u níž osvědčení nevydává NBÚ, nýbrž zaměstnavatel. "Já v ŘSD ani s žádnými jinými materiály než v režimu ¸V' do styku nepřicházím, tady jiné nejsou. Pokud by se ale vyskytla potřeba nechat se prověřit na ¸D', nemám problém si o to zažádat," říká Jahodář, který do roku 2000 šéfoval protiteroristickému odboru v Bezpečnostní informační službě a posléze vedl bezpečnostní sekci v automobilce Škoda Auto. Ředidel NBÚ Dušan Navrátil týdeníku Ekonom sdělil, že záleží pouze na "odpovědné osobě v ŘSD, k jakému stupni utajovaných informací bude mít bezpečnostní ředitel přístup". Vedení ŘSD se do uzávěrky nevyjádřilo.

"Vedlejšák" pro ČD Cargo

Podle informací týdeníku Ekonom vyvstaly pochybnosti vůči Jahodářovi i kvůli tomu, že souběžně pracuje také pro firmu ČD Cargo, nákladní dceru Českých drah. Zde podle některých informací působí jako bezpečnostní poradce. "Kontrakt mi ale na konci června končí, bylo to jen krátkodobé. Pan ministr Dobeš mě loni na podzim doporučil šéfovi představenstva ČD Cargo panu Slamečkovi, abych jim vypomohl vypořádat se s jistým druhem kriminality, s nímž se firma tehdy potýkala," říká o svém "vedlejšáku" Jahodář. Podobně hovoří i zástupci ČD Cargo. "Pan Jahodář měl časově omezenou mandátní smlouvu, kdy spadal pod našeho bezpečnostního ředitele, který mu zadával úkoly. Zpracovával především analytické materiály související s vnitřní bezpečností firmy. Zabýval se například problematikou opakovaných krádeží," uvádí mluvčí ČD Cargo Jakub Ptačinský.

Jahodářovo jméno bylo v poslední době skloňováno hlavně v souvislosti s někdejším ministrem dopravy a také neformálním lídrem Věcí veřejných Vítem Bártou. Spekulovalo se o tom, že Jahodář, který dříve pracoval i jako poradce véčkařského šéfa Radka Johna (když byl ministrem vnitra) a véčkařských poslanců, bude muset stejně jako další "Bártovi lidé" resort dopravy opustit. Bylo to poté, co se současný ministr dopravy Dobeš v tandemu s vicepremiérkou Karolínou Peake od VV odstřihl a vytvořil nový politický subjekt LIDEM. Jahodář si svoji pozici ale dokázal udržet. Sám tvrdí, že své politické aktivity ukončil. "Samozřejmě nemám problém si s kýmkoli podat ruku, teď se však již chci věnovat hlavně práci v ŘSD," upřesnil Jahodář svoji prioritu.

Jiří Pšenička

Řídicí výbor Českých drah žádá, aby se chybějící bezpečnostní prověrkou Vladimíra Baila, místopředsedy představenstva ČD, zabýval ministr Pavel Dobeš (na snímku). Foto: Martin Svozílek

Související