Stupně bezpečnostních prověrek

- "PT" - přísně tajné, držitel osvědčení NBÚ může přicházet do styku s informacemi, jejichž vyzrazení nepovolané osobě by České republice způsobilo mimořádně vážnou újmu.
- "T" - tajné, vyzrazení by způsobilo vážnou újmu.
- "D" - důvěrné, vyzrazení by způsobilo prostou újmu.
- "V" - vyhrazené, vyzrazení by bylo pro stát nevýhodné.

Druhý muž Českých drah, místopředseda představenstva Vladimír Bail, pracuje ve vedení státem ovládané firmy nadále bez bezpečnostní prověrky, ačkoli by ji mít měl. Jak zjistil týdeník Ekonom, v minulých dnech celou věc projednával i Řídicí výbor ČD (orgán, který ve firmě vykonává akcionářská práva, složený ze zástupců několika ministerstev).

Výbor ve svém usnesení pověřil dozorčí radu ČD "projednat problematiku prověrek s ministrem dopravy, potažmo s premiérem". "Mohu jen potvrdit, že jsme se prověrkou pana Baila zabývali, jaké to ale bude mít důsledky, zatím nemohu předjímat," říká náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl, který řídicímu výboru předsedá.

"Vzhledem k tomu, že proces prověřování je nyní v běhu, ministr vyčká, jaký bude výsledek," tlumočil stanovisko ministra Pavla Dobeše jeho mluvčí Martin Novák. Dobešův postoj je klíčový podle vícera zdrojů, jež hovoří o velmi dobrých vztazích mezi Bailem a současným ministrem. Dříve se dokonce spekulovalo, že by se mohl stát v ČD jedničkou a vystřídat dlouholetého šéfa Petra Žaludu. Zatím je "jen" 1. místopředsedou představenstva, přičemž má ve vedení firmy na starost správu majetku.

Mám V, nepotřebuji D

Vladimír Bail není jediným člověkem, jehož prověrka je v rámci resortu dopravy předmětem debat. Podobně se hovoří o Václavu Jahodářovi, který je přitom ve funkci bezpečnostního ředitele na Ředitelství silnic a dálnic. I v jeho případě vyvstalo podezření, že přichází do kontaktu s utajovanými skutečnostmi, aniž by k tomu měl patřičné oprávnění.

Jahodář ale oponuje, že prověrku má, byť jen na nejnižší stupeň "V", u níž osvědčení nevydává NBÚ, nýbrž zaměstnavatel. "Já v ŘSD ani s žádnými jinými materiály než v režimu ¸V' do styku nepřicházím, tady jiné nejsou. Pokud by se ale vyskytla potřeba nechat se prověřit na ¸D', nemám problém si o to zažádat," říká Jahodář, který do roku 2000 šéfoval protiteroristickému odboru v Bezpečnostní informační službě a posléze vedl bezpečnostní sekci v automobilce Škoda Auto.

Ředidel NBÚ Dušan Navrátil týdeníku Ekonom sdělil, že záleží pouze na "odpovědné osobě v ŘSD, k jakému stupni utajovaných informací bude mít bezpečnostní ředitel přístup". Vedení ŘSD se do uzávěrky nevyjádřilo.


Více se dočtete v posledním vydání týdeníku Ekonom (LETNÍ DVOJČÍSLO), který vyšel ve čtvrtek 28. června, nebo pod odkazem níže:

 

 

banner 2