Už tři roky tráví pětačtyřicetiletý Ivan Dudáš z Olomouce každou volnou chvíli v garáži u svého domu, kde z plátů plechu sestavuje repliku předválečného tanku LT-38. Plní si tak svůj dětský sen.
Kdy bojové vozidlo dokončí, nedokáže zatím odhadnout. Věří ale, že ve finále budou všechny pohyblivé části funkční a tank se rozjede.
Svůj první tank si Ivan Dudáš vyrobil v dětství. Použil dvě krabice od televize a rouru, ze které "vystřeloval" tenisové míčky. Už tehdy sledoval válečné filmy, k tankům pak přilnul na vojně.

"Po vojně měl ale člověk jiné starosti, musel zajistit rodinu. Teď už mám na takové věci víc času. Celý život jsem se honil, teď se bavím," řekl s úsměvem.

Inspiraci hledá Dudáš na internetu nebo ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech, kde je jeden pojízdný tank stejného typu. Další zdobí památník na Slovensku.
"Využívám také fotografie. Problém je vnitřek, k tomu sbírám třeba fotky vraků," prozradil Ivan Dudáš.
Tank LT 38

Československý tank LT 38 byl před druhou světovou válkou určený pro československou armádu, šel i na export.

Je pokládán za zřejmě nejlepší lehký tank začátku války.

"Po okupaci ale Němci celou výrobu zabrali, jeli s tím do Polska, Francie i do Ruska. Pak už tank nestačil na nové typy, výroba skončila v roce 1942," popsal historii stroje Ivan Dudáš, který vyrábí jeho repliku.

"Myslím, že replika je velmi autentická i co do rozměrů, rozdíl je maximálně v milimetrech. Můj tank ale bude lehčí," pokračoval.
Zatímco originál vážil deset tun, Dudášův tank bude mít čtyři tuny. "Pancíře jsou tenčí. Zvenku by to ale nemělo být poznat," doufá stavitel.

Pásy budou oříšek

Jednotlivé díly vozidla vyrábí Ivan Dudáš "na koleně", výhodou je proto jeho profese mechanika-seřizovače. "Bez znalosti železa by to nešlo," myslí si.
Chybí mu ještě kompletní pohon, motor nebo převody. "Musím dořešit také nápravy, mám problém s pogumováním kol a oříškem bude vyrobit pásy. Všechny pohyblivé věci by ale měly fungovat," uvedl Dudáš.
Veřejnosti představí Dudáš svůj tank již tento měsíc na Slovensku. Později by se mohl účastnit rekonstrukcí různých bitev.
"Dělám to ale hlavně pro radost, prostě jsem chtěl mít svůj tank," poznamenal.
Až stroj dokončí, pustí se Ivan Dudáš do pancéřovaného auta z první světové války, jehož podvozek už dnes stojí na jeho dvoře.