Jízda po pražské Evropské silnici, která je hlavní spojkou na ruzyňské letiště, bude ještě komplikovanější než dosud. Nyní komplikovala dopravu hlavně výstavba metra A, kvůli níž byl na silnici omezen provoz.

V neděli hodinu po poledni se na křižovatce Evropské a Horoměřické ulice propadla vozovka a zbyla po ní pět metrů hluboká jáma, která zasahuje do obou jízdních směrů. Nikomu se nic nestalo.

Díra do země se stala v místě, kde se razí nová stanice metra A. "Přivolaný technik se s pracovníky na místě shodl, že na 90 procent propad souvisí s výstavbou metra," řekl IHNED.cz mluvčí technické správy komunikací Prahy Tomáš Mrázek.

Firma Metrostav, která má práce na starosti, ale souvislost s výstavbou metra odmítá. "Příčinou propadu je pravděpodobně porucha na kanalizační stoce a dlouhodobá intenzivní srážková činnost. V místě propadu na odhaleném půdním horizontu je vidět, že drobné poruchy - poklesy vozovky asi 20 cm - se projevily na této vozovce již několikrát a vozovka byla vyrovnávána přiasfaltováním," odmítá vinu mluvčí Metrostavu František Polák.

Připustil sice, že v místě probíhala ražba pravého traťového tunelu metra, kterou prováděl štít Tonda. "Tunel je stabilní, nejsou na něm patrné žádné deformace, čelo tunelu je více než 10 metrů za havarovaným úsekem vozovky," tvrdí.

Dopravní tepna je nyní pro auta a autobusy ve směru z centra na letiště zcela uzavřena, tramvaje nejezdí vůbec. Práce na opravě silnice potrvají pravděpodobně týden. Pražský magistrát proto žádá řidiče, aby se pokud možno Evropské ulici vyhnuli.

V současné době se díra zaplombovává. "Pokud dodatečný průzkum neprokáže další poruchy inženýrských sítí, je předpoklad, že provoz může být obnoven do týdne," dodává Polák.

Policie případ vyšetřuje kvůli podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. "Naštěstí si toho všimli lidé včas a zavolali policii," řekla mluvčí pražských policistů Eva Kropáčová. Díra vzniklá propadem byla podle ní nejprve menší a později se rozšířila.

Tramvaje neprojedou

Kudy vede objížďka

Pro auta:

ulicemi U Dejvického rybníčku, Zavadilova, náměstí Bořislavka, Kladenská, Liberijská a zpět na Evropskou.

Pro autobusy a tramvaje v úseku Vítězné náměstí - Divoká Šárka

je zavedena náhradní autobusová doprava, která stejně jako pravidelné linky jezdí po objízdné trase. Objížďku mohou využít i autobusy meziměstské dopravy.

Pro nákladní auta nad 3,5 tuny

ulicemi Svatovítská, Milady Horákové, Patočkova, Bělohorská, Drnovská a zpět na Evropskou

Vzhledem k tomu, že jde o frekventovanou komunikaci, mohou se na místě i kvůli návratu řidičů po volných dnech tvořit fronty. Objížďka vede po Kladenské ulici.

Podle Anety Řehákové z tiskového oddělení dopravního podniku je náhradní autobusová doprava vedena z Vítězného náměstí do Divoké Šárky. Pravidelné autobusové linky jezdí ve směru z centra přes Petřiny. Odklonění se dotýká i frekventované linky 119, kterou lidé využívají při cestě na letiště.

Kráter neumožňuje průjezd ani tramvajím, linka číslo 20 končí v zastávce Podbaba. Nahrazena je autobusy, které jezdí mezi Vítězným náměstím a Divokou Šárkou.

 Metro A nepojede do neděle z Můstku na Dejvickou. Na vině je oprava výhybky - čtěte ZDE

Praha přiznala problém, musí si na nové metro půjčit o 3 miliardy víc, než chtěla - čtěte ZDE

"Cestu na letiště to výrazně nezkomplikuje. Evropská je totiž dlouhodobě špatně průjezdná, takže naši řidiči jezdí buď přes Ořechovku, nebo Bílou horu," říká Martin Skoblík z dopravní společnosti Prague Transfers.

V Praze se v minulých letech propadla zem při výstavbě tunelového komplexu Blanka, který rovněž staví Metrostav. Dvakrát se tunel propadl v roce 2008 ve Stromovce, před dvěma lety pak nedaleko od Pražského hradu.

Metrostav za to dostal milionovou pokutu od Českého báňského úřadu, dalších asi 9,56 milionu korun zaplatil Praze.