Přestože se sazby od 1. ledna zvýšily o čtvrtinu, konečný nárůst výběru mýtného je 8 %, což je údajně způsobeno tím, že řada dopravců využila zvýhodnění pro nejekologičtější emisní třídu a nakoupila nové kamiony. V emisní třídě Euro 5 byl zaznamenán podle Šimoníka 43% meziroční nárůst.

Dopravci za elektronické mýtné v prvním pololetí zaplatili 4,38 mld. korun. Ve druhé polovině roku by se na mýtném mohlo vybrat ještě o něco více, řekl ČTK Šimoník.

„Druhá polovina roku bývá tradičně trochu silnější než první, takže můžeme očekávat vybranou sumu kolem 8,9 mld. korun," uvedl David Čermák, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic, které v Česku mýtný systém spravuje. Celkem se na mýtném od jeho spuštění v roce 2007 vybralo 35,6 mld. korun.

Elektronické mýtné se v ČR vybírá prostřednictvím mýtných bran na dálnicích, rychlostních silnicích a části silnic první třídy. Ministerstvo dopravy ale uvažuje o tom, že pro kamiony by byl zpoplatněn i zbytek silnic první třídy, a to prostřednictvím papírových kuponů. Pokud by tento návrh uspěl, zpoplatnění s použitím tzv. vinět by mohlo být zavedeno od roku 2016.

V elektronickém mýtném systému je zaregistrováno na 591 tis. aktivních uživatelů (držitelů palubních jednotek). Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila také na všechny automobily s hmotností nad 3,5 t, loni přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.

Související