Řidiči mohou v současné chvíli opět přihlašovat nová vozidla na centrálním registru vozidel. Technikům se podařilo obnovit přístup úředníků z registrů vozidel k databázi odcizených vozidel. "Funguje to od desáté hodiny," potvrdil informaci serveru IHNED.cz Zdeněk Matas z plzeňského magistrátu. Česká televize však v poledne uvedla, že systém, ač funguje, pracuje velmi pomalu a úředníci se mnohde bojí, že znovu spadne.

„Servery Policejního prezidia nezvládaly nápor dotazů, nahradili je výkonnějšími stroji, systém by měl nyní fungovat,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Podle mluvčího problémy způsobil i fakt, že zatímco ve starém systému byl on-line přístupný pouze schengenský informační systém o odcizených vozidlech, nová aplikace si žádá dotazy i na domácí pátrací databázi. Policejní prezidium o tom podle Nováka vědělo dopředu, přesto nové servery nasadilo až v úterý.

Ministru dopravy Pavlu Dobešovi se tak nepodařilo splnit slib, podle něhož měl centrální registr vozidel bez problémů fungovat hned od rána. Registr nebyl stoprocentně funkční už patnáctý den, problémy měl od svého spuštění 9. července.

"Systém v úterý ráno nefungoval, teď funguje s chybami. Pomalu jde například odhlásit vozidlo nebo uvést změnu barvy v databázi. Přihlašovat vozidla ale nejde," řekl serveru IHNED.cz Zdeněk Matas v 8.45.

ANKETA
Má kvůli potížím s registrem vozidel odstoupit ministr dopravy Pavel Dobeš?
1. určitě ano
1531 (60%)
2. asi ano
26 (1%)
3. ne
96 (4%)
4. ten, kdo to měl na starosti
886 (35%)

"Nevylepšili nic," stěžoval si Ladislav Hostěnský z českobudějovického magistrátu v 9.00. "U nás to vypadá jako na všech registrech, systém je nestabilní a ta slavná lustrace vozidel nefunguje. Co se týče registrace vozidel, změny vlastníka, tam nás to nepustí dál," dodal.

V Brně volali strážníky

Půl měsíce nefunkční systém vyvolával na úřadech vypjatou atmosféru. Brněnští úředníci v úterý čelili rozzuřeným klientům a nakonec v obavách o svou bezpečnost zavolali strážníky, kteří mají na úřadě hlídat celý den.

"Nadávali nám a všechno dávali za vinu úředníkům," uvedl vedoucí odboru Ladislav Prudil. Podle informací z místa přišlo ráno na úřad odhadem zhruba 100 lidí a úředníci popsali situaci jako velmi vypjatou.

V době, kdy na odbor dopravněsprávních činností na Kounicově ulici vyjeli městští policisté, už ale většina rozzuřených lidí odešla.

Ministerstvo dopravy dopoledne nedokázalo jasně říct, v čem byla chyba. "Domníváme se, že na webovém rozhraní policejního prezidia. To mělo přes noc data aktualizovat, přesto to ale nefunguje," řekl mluvčí resortu Martin Novák.

Tvrdí, že až do pondělí systém propojení serverů fungoval. "Bylo to odzkoušeno, potíže nastaly až nyní. Hledáme, kde vznikl problém," dodal. Na ministerstvo dorazí krizi řešit i náměstek Policejního prezidia.

Premiér Petr Nečas i vicepremiérka a šéfka strany LIDEM Karolína Peake vzkázali Dobešovi, že je nutné, aby za nefunkční systém padaly hlavy. "Ministr Dobeš musí neprodleně vyřešit situaci, která komplikuje život řadě řidičů," uvedla v pondělí Peake. Se stranickým kolegou se chce sejít v úterý odpoledne.

"Požádala jsem o schůzku v úterý odpoledne. Čas ještě není určen. Návrh řešení v první řadě očekávám od něj a chci ho slyšet na vlastní uši," napsala serveru IHNED.cz Peake.

Ač měl registr potíže už třetí týden a tisícům majitelů vozidel zkomplikoval život, ministr zatím nechává své lidi dál ve funkci. Mluvčí resortu Novák nicméně naznačil, že s tím počítá. "Nejprve se soustředíme na aktuální situaci, k personálním změnám i výzvě premiéra a vicepremiérky se ale už brzy vyjádří," dodal mluvčí.

V registru je spousta chyb

 

Ukazuje se, že v registru je více chyb, než se původně očekávalo. "Už dříve jsme říkali, že ve starých registrech se během 20 let nashromáždily chyby. Ty se musí postupně opravit. Bohužel ručně, jiný způsob neexistuje," řekl server IHNED.cz Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
Na chyby se přišlo konfrontací centrální databáze s řidiči a papírovými dokumenty. "Chyby vznikaly, jak se údaje přepisovaly z kartoték do elektronické podoby. Hovořilo se o tom, že se to pohybuje v řádech promile. Po spuštění registru se ukázalo, že chyb je mnohem víc."
"Teď je naším cílem tyto chyby odstranit a mít registr s opravdu relevantními údaji, doufáme, že to bude co nejdřív," uvedl Neusar. Zatím nebyl schopný říct, jestli bude ministerstvo obesílat majitele těch vozidel, u kterých jsou uvedené chybné údaje.

O náhradu škody žádá 30 lidí a firem

Ministerstvo dopravy navíc slíbilo kompenzovat lidem a firmám škody, které jim v souvislosti s nefunkčním systémem vznikly. V tuhle chvíli už má na stole 30 žádostí s celkovou sumou přes 735 tisíc korun.

"Žádosti jsou jak od soukromých osob, podnikatelů i firem. Jedná se například o ušlý zisk, úhrady zálohy na dovolenou či pronájem jiného auta,"uvedl Martin Novák.

Nový registr ministerstvo dopravy spustilo 9. července. Po zhruba hodině provozu systém selhal a od té doby se potýká s neustálými problémy.

Software pro nový registr stál 37 milionů korun, firma ATS - Telcom Praha zakázku získala od ministerstva dopravy bez výběrového řízení. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o sankce za nefunkčnost systému.