Eurocopter 135 T2

Vývoj: První vzlet 15.2.1994

Motor: EC 135 T1 má 2 x Turbomeca Arrius 2B1 o 419 kW,  EC 135 T2+ má verzi 2B2 o 439 kW, EC 135 P2i má 2 x Pratt & Whitney Canada PW206B2 o 454 kW

Rotor: Levotočivý o průměru 10,2 m, čtyřlistý

Vrtulka: Fenestron

G / G max: 1490 / 2720 kg

Osádka: 1 + 7 cestující

Spotřeba: 230 l/hod JET A1-L

Použití: Víceúčelový

Zajímavosti: Žádné odmrazování rotoru a ocasní vrtulky

Druhého března 2011 nacvičovala zkušená policejní posádka let s brýlemi nočního vidění. Dva muži seděli v šest let starém vrtulníku Eurocopter 135 T2 OK-BYD. Na letišti ve Slaném však nešlo všechno podle plánu.

Při přistávacím manévru stroj tvrdě dopadl na travnatou plochu. Helikoptéře se nalomila ocasní část a propadly ližiny. Oba členové posádky vyvázli bez zranění.

Kvůli zpackanému přistávacímu manévru se ve středu na svém zasedání musela zabývat opravou policejního vrtulníku vláda Petra Nečase.

"Ministr vnitra Jan Kubice předložil vládě tento materiál pro informaci, vláda k němu žádné stanovisko nepřijímala," uvedl Jakub Stadler z tiskového oddělení Úřadu vlády.

Ministr předložil informace o zadávání nadlimitní zakázky na opravu helikoptéry. To znamená, že za ni stát zaplatí minimálně deset milionů korun.

"V továrně teď musí zjistit přesné poškození. Předpoklad škody je kolem padesáti milionů," řekl pro IHNED.cz šéf Letecké služby Policie ČR Tomáš Hytych.

Jedna helikoptéra tohoto typu přitom stojí skoro 4,5 milionu eur (více než 100 milionů korun). Peníze na obnovu stroje půjdou z rozpočtu ministerstva vnitra. Létat by mohl začít po novém roce.

Havárie byla bez dalšího zavinění

V posádce byli první pilot Petr Fridrich a jako druhý pilot šéf letecké služby Vladimír Panenka. Toho týden po letecké nehodě chytila policejní hlídka, když řídil opilý. Přišel kvůli tomu dočasně o funkci a v dubnu 2011 odešel do civilu se všemi nároky na výsluhy. S havárií vrtulníku jeho odchod ale nesouvisel.

"Z funkce byl odvolán na podkladě úplně něčeho jiného. Případ zkoumal Ústav pro vyšetřování leteckých nehod, ale bylo to bez dalšího zavinění. Za havárii mohlo tvrdé přistání," řekl Hytych, který na pozici ředitele vystřídal právě Vladimíra Panenku.

Hlavní pilot Petr Fridrich působí ve službě nadále.

Zbývá vám ještě 20 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se