V malé záložce na webu hlavního města je zatím zapsaný jen jeden budoucí obchod. Jde o výběrové řízení na pojištění vozidel pro dopravní podnik za 100 milionů korun. Právě touto velkou zakázkou se největší městská firma v metropoli od pondělí zapojila do projektu rodných listů zakázek.
Na internetových stránkách pražského magistrátu už od loňského podzimu přibývají podrobné informace o tom, kdy se magistrátní zakázka vypsala, jaká je její hodnota, momentální stav a další podrobnosti.
Pražský dopravní podnik, na jehož problematické zakázky v minulém roce několikrát upozornily i Hospodářské noviny, tedy splnil slib a do projektu se po několika měsících připojil. Jde o firmu, kterou ročně protéká bezmála čtvrtina provozních výdajů pražského rozpočtu (necelých 44 miliard korun pro rok 2012 - pozn. red).
"Ročně vypisujeme výběrová řízení za několik miliard korun. Tento systém zcela zamezí pochybným tendrům známým z minulosti," věří generální ředitel podniku Vladimír Lich, který je ve funkci od února letošního roku.
Analýza a trestní oznámení
Minulý týden svá slova podpořil zveřejněním závěrů analýzy, které zpochybňují výhodnost některých velkých zakázek firmy z dob, kdy ji ještě vedli lidé okolo bývalého ředitele Martina Dvořáka. Analýza například negativně zhodnotila smlouvu na SMS jízdenky.
I nové vedení se však dostalo pod tlak – zejména díky dvěma trestním oznámením, která na něj v minulém týdnu podal bývalý ekonomický ředitel dopravního podniku Ivo Štika, někdejší blízký spolupracovník Martina Dvořáka. Ten upozornil policii, že Lichovi lidé údajně chybují při správě podniku.
Některé věci v tendrech pražského dopravního podniku smrdí, říká nový ředitel Lich - čtěte ZDE
Dopravní podnik má novou smlouvu s odbory. Vyjednávání bylo rekordně rychlé - čtěte ZDE
Pražské metro stárne, kvůli opravám nejspíš zavřou i některé stanice - čtěte ZDE
Zveřejněné rodné listy zakázek mají na webu pražského magistrátu v příštích týdnech přibývat. "Budou tam všechny veřejné zakázky, které dopravní podnik vypisuje," slibuje tisková mluvčí firmy Tereza Krásenská.
Pozitivně pochopitelně hodnotí "vstup" podniku na zakázkový web Prahy i její primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
"Zapojování městských firem do systému jsme avizovali již při spuštění pilotní fáze projektu v listopadu. Cílem je zvýšit transparentnost i osobní odpovědnost za zakázky. Po zrušení několika netransparentních tendrů na úklid a bezpečnostní služby jde o další z kroků vedoucích ke zprůhlednění a zefektivnění hospodaření dopravního podniku," plánuje Svoboda.
V nejbližších týdnech chce vedení dopravce zavést také elektronické aukční nákupy a zveřejňování všech proplacených faktur.