Luxusní lokomobil Ferdinanda d’Este byl pro historii dlouho ztracen. Podobně jediný kus trolejbusu 3Tr3 nebo parního stroje Marx z roku 1909. Zbývaly z nich jen trosky s nánosy rzi a necitlivých úprav. Třiatřicetiletý Martin Holota to změnil – zmíněným veteránům vrátil nejen lesk, ale ve dvou případech i funkčnost.

Chloubou, která mu prošla rukama, je vozidlo následníka rakousko-uherského trůnu. Ferdinand d’Este si jej pro své vyjížďky objednal ve Spojených státech v roce 1902 a zaplatil za něj 2400 dolarů, tedy asi čtyřikrát více, než stál tehdejší standardní automobil.

To, že by originální vůz měl být někde v Česku, se Holota dozvěděl už před třinácti roky. Než jej však poprvé spatřil, uplynulo téměř sedm let.

"Sběratelé říkali, že sice ještě u nějakého majitele existuje, ale je v příšerném nevratném stavu," vypráví. A nebyli daleko od pravdy. Lokomobil, který pohání parní kotel v kombinaci s benzinem, byl předělán na plynový pohon, přetřen na světle modro a karoserii měl dodělávanou překližkou.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.