Podle posledního sčítání lidu, žije v České republice přes jeden a půl milionu lidí, kterým je přes pětašedesát let. Senioři jsou přitom dlouhodobě vnímáni negativně. Průzkum společnosti CVVM ukázal, že by sedm procent Čechů nechtělo mít za sousedy staré lidi.

Společnost pečující o seniory Domov Sue Ryder odstartovala projekt, který upozorňuje na klesající úctu ke starším lidem. Kampaň s názvem Máš to za pár je možné už nyní spatřit na billboardech. Projekt na sociálních sítích běží od začátku týdne.

Neochota žít se starší generací se tak mezi Čechy za posledních sedm let více než zdvojnásobila. Kampaň, kterou organizuje Domov Sue Ryder s pomocí kreativní agentury Arnold Prague by to mohla změnit.

"Od kampaně nečekáme okamžitou změnu, ale otevření diskuse ve společnosti a hlavně zamyšlení každého z nás, co malého můžeme pro změnu udělat sami," říká Matěj Lesaj, ředitel domova.

Projekt se rozjíždí v Evropském roce aktivního stárnutí a mezigenerační solidarity. "Věříme, že naše kampaň, která primárně míří na mladé, bude fungovat," míní vedoucí projektu Michaela Sirotková.

Pro dospívající je připravena například internetová aplikace, prostřednictvím které mohou zestárnout, na stránkách projektu se dozvědí, že respekt ke starším může zvýšit i pozdrav a úsměv.

Banner kampaně Máš to za pár

Banner z kampaně Domova Sue Ryder

Další součástí projektu jsou billboardy v Praze, které s hesly "Proč jsem na starý kolena pořád sám" nebo "Proč se mě chcete zbavit" se snaží přimět k zamyšlení nad problémy důchodců.

S nápadem na projekt, který má rozvířit společenskou diskusi na téma stáří, přišel člen kreativního týmu Arnold Prague. Náklady na produkci se pohybovaly v řádech desítek tisíc korun a agentura vytvořila kampaň bez nároku na odměnu.

Novinkou ale kampaň u nás není. Mediálně je u nás známý projekt Mluvme o stáří, který oslovil známé osobnosti v čele s herečkou Ivou Pazderkovou nebo Janou Plodkovou. Nápad, který vytvořila nezisková organizace Elpida, funguje necelé dva roky.

Video z experimentu v pražském metru